/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

SF90 Stradale, a zöld rendszámos Ferrari

2019. május 31. 16:30   |   Autoblog
címkék:  

Az SF90 Stradale bemutatkozásával új fejezet kezdődik a Ferrari történelmében. Ez az olasz gyártó első hibrid modellje, amelyben egy belsőégésű és három villanymotor dolgozik együtt, s utóbbiak önállóan, károsanyag-kibocsátás nélkül is képesek hajtani a kocsit, akár 25 kilométeren keresztül. Az 1000 lóerős SF90 Stradale minden idők leggyorsabb utcai Ferrarija, de nálunk akár zöld rendszámot is kaphat.

A Ferrari SF90 Stradale egy mérnöki csoda, a legfejlettebb technológiákat házasítja, amelyeket Maranellóban valaha kifejlesztettek és a motorsportban is alkalmaztak. A hipersportgép szíve egy 90 fokos hengerszögű V8-as turbómotor, amelyet ismerhetünk a Ferrari középmotoros modelljeiből. Csakhogy jelen esetben a 4 literesre felfúrt aggregát 780 lóerőt teljesít 7500-as fordulatszámon, amivel kiérdemelte a történelem legerősebb Ferrari V8-asa címet. Literteljesítménye 195 LE/liter, ami a szegmens legmagasabb értéke. Maximális forgatónyomatéka pedig 800 Nm 6000-es fordulatszámon.

A fennmaradó 220 lóerős teljesítményt három villanymotor állítja elő. Kettőt az első tengelyen helyeztek el, míg a harmadik a hátsó tengelyen, a motor és a nyolcfokozatú duplakuplungos váltómű között helyezkedik el. Ez utóbbi egyébként a Formula 1-es autókban alkalmazott MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic) egységhez hasonló. A villanymotorokat egy 7,9 kWh-s Li-ion akkumulátor táplálja, amely 25 kilométeres emissziómentes hatótávolságot garantál. Tisztán elektromos üzemmódban a Ferrarinak csak az első tengelye hajtott, s a maximálisan elérhető sebesség ilyenkor 135 km/óra. Érdekesség, hogy a hátramenet kizárólag eDrive módban kapcsolható, a kis sebességű manőverezés tehát mindig villanyos módban történik.

Attól, hogy négy motor van a fedélzeten, a vezetés még nem bonyolultabb, sőt. A sofőrnek elég egyet kiválasztania a négy rendelkezésre álló üzemmód közül és a vezetésre koncentrálnia, a kifinomult vezérlőrendszer minden intéz, menedzseli a V8-as erőforrás, a villanymotorok és az akkumulátor közötti erőátvitelt. A sofőr a volánon elhelyezett eManettino kapcsolóval választhatja ki a négy vezetési üzemmód egyikét. Az eDrive a városközpontokban ideális, hiszen ebben az esetben a benzinmotor nem kapcsol be, csak az elektromos első tengely hajt. Teljesen feltöltött akkumulátorral indulva 25 kilométer is megtehető emissziómentesen. A Hybrid mód az alapértelmezett mód, a vezérlőrendszer dönti el, hogy járatja-e a benzinmotort vagy sem. Mindig a lehető legnagyobb hatékonyságra törekszik.

A harmadik üzemmód a Performance, azaz a teljesítmény beállítás. A belsőégésű motor ilyenkor folyamatosan jár, hiszen a prioritás az akkumulátor töltésén van; az erőnek minden helyzetben azonnal rendelkezésre kell állnia. Az utolsó üzemmód a Qualify, amikor a rendszer eléri a maximális teljesítményét. A villanymotorok leadott teljesítménye 162 kW-ra (220 LE) szökik fel. Állórajtos gyorsulásával új mércét állít fel az autó: nulláról százra 2,5, nulláról kétszázra 6,7 másodperc alatt katapultál, így a Bugatti Chironnal áll egy szinten. A csúcssebesség 340 km/óra.

A legújabb Ferrariban egy áttervezett, nyolcsebességes, olajfürdős duplakuplungos váltómű dolgozik, amely az új áttételezésének és a javított hatékonyságának köszönhetően városi és autópályás vezetésnél 8 százalékkal mérsékeli a fogyasztást. Az eggyel több fokozat és az 1200 Nm-re növelt nyomatékhatár ellenére a váltómű 7 kilogrammal könnyebb, mint a korábbi hétgangos szerkezet.

Az SF90 Stradale az első összkerékhajtással szerelt Ferrari, ami ekkora teljesítménynél már indokolt volt. Az első tengelyre szerelt két villanymotor egyenként is szabályozni tudja a kerekekre irányuló nyomatékot, kiterjesztve a nyomatékvektor-szabályozási koncepciót. Az elektronikus tapadásvezérlés máskülönben a vezetési körülményeknek és a tapadási feltételeknek megfelelően mind a négy keréknél szabályozza a nyomatékot. A fékezési nyomaték is megoszlik a hidraulikus rendszer és a villanymotorok között; a Ferrari lassításnál és fékezésnél képes a mozgási energia visszanyerésére. Bámulatos a fékezési teljesítmény, az SF90 Stradale 100 km/órás sebességről 29,5 méter alatt állóra fékez.

A hibrid rendszer 270 kilogrammos plusz tömeget jelentett, de a mérnököknek mégis sikerült 1,6 tonna alatt tartani az autó tömegét (1570 kg). Az SF90 Stradale számára teljesen új vázat és karosszériát szerkesztettek, amire jellemző a vegyes anyaghasználat. Elképesztően könnyű és merev karosszériát sikerült megalkotni, amely 20 százalékkal magasabb hajlító szilárdságú és 40 százalékkal magasabb torziós merevségű a korábbi platformoknál. A karosszéria aerodinamikai hatékonysága is kiemelkedő. 250 km/óránál az SF90 Stradale 390 kilogrammnyi leszorítóerőt termel.

Érdemes néhány szót ejteni az utastérről is, amely digitális koncepciójával új irányt jelöl ki a márkánál. A fő műszeregység most első ízben teljesen digitális, gyakorlatilag egy darab, 16 col átlójú nagyfelbontású kijelző. Szélvédő kijelző is van, a kormánykeréken pedig érintésérzékeny felületeket helyeztek el. A sofőr rengeteg mindent tud a kormányról vezérelni, és ide kerültek a fényszórók, az ablaktörlők, az irányjelzők és a vezetési üzemmódok vezérlőgombjai is.

A Ferrari ügyfelei kétféle kivitelben rendelhetik meg az SF90 Stradalét. A sztenderd mellett választhatnak egy még sportosabb orientációjú modellt, jelen esetben az Assetto Fioranót. Ebben a csomagban többek között speciális Multimatic gátlók, extra könnyű karosszéria és berendezési elemek, titánium rugók és kipufogórendszer, nagyméretű karbon hátsó szárny és Michelin Pilot Sport Cup2 gumiabroncsok találhatók meg.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/