/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (1) |
| Több

Színre lépett az új Toyota RAV4

2012. november 30. 21:05   |   Autoblog
címkék:  

A Los Angeles-i Autókiállításon a Toyota bemutatta a RAV4 kompakt szabadidő-autó negyedik generációját. Az új modell látványos, divatos megjelenéssel büszkélkedhet, emellett a karosszériája nagyot nőtt, mellyel párhuzamosan az utastere is sokkal tágasabb lett. Motorok terén viszont nincsenek nagy újdonságok.

A Toyota a RAV4 1994-es bemutatásával megteremtette a kompakt SUV-k kategóriáját, amely azóta igencsak népessé vált. A kompakt, 3,96 méter hosszú, háromajtós városi terepjáró jelentősen különbözött a hagyományos 4×4-esektől. Az autó viszonylag kicsi, 2,0 literes motorját keresztben építették be az önhordó karosszériába, s az új jármű elöl-hátul független kerékfelfüggesztést kapott. Ezzel megszületett a kompakt SUV kategória, amelyben ma már több mint 20 különféle modell található.

A RAV4-et azonnal megkedvelték a vásárlók, olyannyira, hogy 1994 óta az autó három generációjából több mint 4,5 millió darab talált gazdára, s e mennyiségből mintegy 1,2 millió darab kelt el az európai piacokon. Ahogy az elmúlt 18 év során, úgy az új modellgeneráció esetében is az volt a fejlesztők fő célkitűzése, hogy a RAV4 tökéletesen megfeleljen a vásárlók folyamatosan emelkedő elvárásainak, amelyek dinamikusan formálják a kompakt SUV-k piacát.

Az elődjénél jelentősen hosszabb (+205 mm), szélesebb (+30 mm), ám alacsonyabb (-25 mm) kompakt SUV egészen újfajta képet mutat. A Toyota új dizájnfilozófiája szerint épített RAV4 egy lendületes vonalvezetésű, karakteres jármű. Teljesen új az orr-és farkialakítás, amelyet először az Auris modellen láthattunk. Az első „Under Priority” dizájn elemei az alsó lökhárítóban megnyitott nagyméretű, trapéz alakú alsó légbeömlő, valamint egy kisebb felső hűtőrács, amely fényszórótól fényszóróig nyújtózva teljesen kitölti a rendelkezésre álló helyet. A lökhárító alsó részének fekete műanyag borítása pedig az egész jármű alatt körbefut – beleértve a kerékjárati íveket is –, némi védelmet nyújtva terepen.

A RAV4 oldalnézetből a legszebb. A fekete B és C oszlopok kihangsúlyozzák az oldalüvegezés lendületes vonalait, akárcsak azt, hogy az autó utastere tágasabb lett. A karosszéria domború felületei izgalmas kontrasztot alkotnak a kerékjárati ívek és a küszöbök homorú formáival. Hátul a kabin erősen összeszűkül, éles ellentétet képezve a kocsitest alsó részének széles kialakításával. A vállvonal a hátsó lámpákba fut be, amelyek meglehetősen nagy peremet képeznek a hátsó szélvédő és a csomagtér-ajtó között. Ez a megoldás és tulajdonképpen a komplett far nekem nem nyerte el a tetszésemet, de legalább nem lehet rásütni, hogy unalmas. A RAV4  kilencféle fényezéssel rendelhető, amelyek közül három – a kékesszürke gyöngyház, a mohazöld és a fekete gyöngyház – új a kínálatban.

A vadonatúj, rendhagyó beltéri dizájn a RAV4 praktikumát nagyobb helykínálattal, még jobb minőségű kidolgozással és hangsúlyosabban SUV-jellegű vezetési élménnyel kombinálja. A műszerfal dinamikus formavilágát ívelt, metálfényezésű betét teszi karakteressé, amely elválasztja egymástól a felső traktust és az alsó részt. A váltóalagúttól induló betét körülöleli az új műszeregységet, a kormánykereket és a lábteret, kiemelve, hogy a RAV4 utasterét a vezető köré formálták. A műszerfalon nagyobb arányban használtak bőrborítást, a műszerek és kezelőszervek pedig elegáns kék megvilágítást kaptak.

Az új RAV4 hossza 4,57 méter, tengelytávja pedig 2660 mm, így jelentős mértékben nőtt az utastér; az autó helykínálata és csomagtere megfelel egy nagyobb középkategóriás autó értékeinek. A 60:40 arányban osztott hátsó üléssor kényelmesebb lett az ülőlapok hosszának növekedésével, dőlésszögük pedig 2 fokkal nőtt, s a magasabb oldalpárnázat jobban megtámasztja az utasok testét. A maximális variálhatóság érdekében a hátsó üléssor 60:40 arányban osztott, és a háttámlák egymástól függetlenül állíthatók. A csomagtér hosszabb lett, és a raktér befogadó képessége 547 literre nőtt. A padló alatti rakodórekesz mérete 51 literről 100 literre bővült.

Az oldalra nyíló csomagtérajtót felső zsanérozású, felfelé nyílóra cserélték, amelyhez elektromos mozgatás is rendelhető. A rakodónyílás alsó pereme mindössze 645 mm magasan van; ez a kategória legjobb értéke, akárcsak a rakodónyílás 1335 mm-es szélessége.

A nyugat-európai motorkínálatban (ilyen lesz nálunk is) jelenleg egy 151 lóerős, 2,0 literes benzinmotor, valamint egy új, 124 lóerős 2,0 literes dízel és egy 150 lóerős, 2,2 literes D-4D dízelmotor szerepel. A 124 lovas 2 literes dízelmotor csak elsőkerék-hajtással párosítható, és Stop & Start rendszer tartozik hozzá. A 151 lovas benzinmotor hatgangos kézi vagy CVT váltóval, míg a 2,2-es turbódízel aggregát hatsebességes kézi és automata váltóval rendelhető. Az erősebb hajtóművekhez minden esetben összkerékhajtás tartozik.

Az új RAV4-ben újdonság az integrált menetdinamikai rendszer, amely a nyomatékszabályozási és járműstabilitási rendszert, valamint az elektromos szervokormányt koordinálja. Folyamatosan figyeli az első és hátsó kerekek közti nyomatékelosztást, és egy, az első és hátsó differenciálműhöz csatlakozó, elektromágneses vezérlésű tengelykapcsolón keresztül irányítja a forgatónyomaték megosztását. Az első és hátsó kerekek közti nyomatékmegosztás 100:0 és 50:50 arányban változhat, ami azt jelenti, hogy normál útviszonyok közt a RAV4 automatikusan elsőkerékhajtású autóként működik.

Normal üzemmódban – amikor a vezető sem a Sport, sem a Lock állást nem aktiválja – a hátsó kerekekhez nemcsak akkor juttat nyomatékot a rendszer, ha megcsúszást érzékel (mint a RAV4 harmadik generációjánál), hanem akkor is, ha a jármű kanyarodás közben alulkormányzottá válik. Így az új RAV4 menetteljesítménye és fordulékonysága mind a közúti forgalomban, mind pedig terepen érezhetően javult.

Az összkerékhajtású változatok alapfelszereltségéhez tartozó Sport üzemmódban a nyomaték már abban a pillanatban eljut a hátsó kerekekhez, amikor a kormánykereket elfordítjuk. Az új Dinamikus Nyomatékszabályozású 4WD rendszer – a kormányfordulat figyelembe vételével – automatikusan 90:10 arányra módosítja az első/hátsó nyomatékelosztást, csökkentve ezzel az első abroncsok terhelését. Ha később erősebb alulkormányzottság jelentkezik, a rendszer 50%-ig képes növelni a hátsó kerekekre jutó nyomaték mennyiségét.

Amellett, hogy a rendszer dinamikusan csoportosítja át a nyomatékot az első kerekekről a hátsókra, az új Sport üzemmód a RAV4 szervokormányának, gázreakcióinak és fokozatváltásainak hangolását is megváltoztatja; a kormányrásegítés kisebb mértékű lesz, a gázreakciók hevesebbé válnak, s a sportosabb vezetési élmény érdekében az automatikus és CVT váltóművek vezérlése magasabb fordulatszámnál kapcsol feljebb. A RAV4 tulajdonosoknak ismerős 4WD Lock gomb pedig terepen lehet hasznos: segítségével a vezető 40 km/órás sebességig 50:50 arányban rögzítheti az első/hátsó nyomatékelosztást. Az új RAV4-hez ezen kívül lejtmenetvezérlés és hegymeneti elindulássegítő rendszer is rendelhető.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

tormatibor
2013-01-16 - 11:00

Tetszik.A leírás szerint hegymenetben is kiváló.Nem tudom havas hegyi emelkedős uton hogy viselkedne?Erről eddig nem írtak semmit,vagy nem tesztelték ilyen úton?Na és az ára?Hát egyenlőre ennyi!


*/