/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (4) |
| Több

Veszélyesek a néhány évnél idősebb abroncsok

2012. október 19. 21:00   |   Autoblog
címkék:  

Hiába a megfelelő profilmélység, a 4-5 évnél idősebb téli gumik tapadási tulajdonságai végletesen leromlanak. Ez a legfontosabb megállapítása az első nagyszabású hazai téligumitesztnek, amelyet a Hungaroringen, valós körülmények között rendeztek meg. A teszteken kívül novembertől minősítő címkék is segítik az eligazodást a számtalan gyártó által kínált gumiabroncsok között.

A nonstopgumi.hu portál, illetve a Használtauto.hu autós magazinja, az Autónavigátor.hu által szervezett nagyszabású, összesen 14 téligumiszett valós körülmények között zajló tesztjén különböző sebesség mellett mind a száraz, mind a nedves, mind a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton megállást vizsgálták.

A száraz aszfalton 60 km/órás sebességről történő leálláshoz 11,8 és 16,1 méter közötti féktáv adódott, míg ugyanez az érték nedves aszfalton 15,5 és 22 méter között mozgott, vagyis mindkét esetben a legrosszabbul teljesítő abroncs mintegy negyven százalékkal hosszabb fékutat produkált, mint a legjobb.

A használt, ám a megengedettnél még jóval nagyobb profilmélységgel rendelkező abroncsok száraz és nedves útfelületen is a középmezőnyben, kissé az átlag alatt teljesítettek, jeges útviszonyok között azonban egyszerűen elfogadhatatlan értékeket produkáltak. Ugyanis míg a legjobb új gumik 40 km/órás sebességről fékezve 22,3 métert tettek meg a megállásig, a használt abroncsokkal felszerelt tesztautóknak ugyanolyan sebességről 47, illetve 61 méterre volt szükségük a megálláshoz.

„Az, hogy a téli gumik négy-öt év után elvesztik tapadási képességüket, nem gyártóspecifikus probléma, hiszen ugyanannak a gyártónak az új abroncsai a mérés élmezőnyében szerepeltek – hangsúlyozza Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu főszerkesztője. – Ezért fontos tanulság, hogy aki téli gumit vásárol autójára, a gumi minőségi tulajdonságai mellett minden esetben figyeljen arra is, hogy melyik évben gyártották az adott terméket!”

A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget: Nedves úton a Michelin, jégen a Goodyear volt a nyerő, száraz úton és az utastérben mért gördülési zajszintet tekintve is a Barum mutatta a legjobb értékeket, de utóbbiban élen járt az egyéb szempontokból silány, kínai Imperial abroncs is. Arra tehát, hogy összességében melyik teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. Addig is, amíg természetes hóban, magyar aszfalton lemért adatokkal nem lesz teljes a kép, a magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a nedves úton mért fékezési értékeket 45 százalékos, a száraz és jeges fékutakat 20-20 százalékos, a jégen kapaszkodást 10, míg a zajszintet 5 százalékos súlyozással értékelve az első nagyszabású hazai téligumiteszt az alábbi sorrendet eredményezte:

A teszt további részletes eredményei a www.autonavigator.hu oldalon találhatók meg.

November 1-jén startol az EU abroncscímke

A független piaci szereplők által elvégzett teszteken kívül novembertől egy új eszköz, az EU abroncscímke is segíti a fogyasztók eligazodását. A címke, amelyet az értékesítés helyén vagy magán a gumiabroncson kell elhelyezni, az abroncs három alábbi fontos jellemzőjének tanúsítványa:

  • az üzemanyag-fogyasztás
  • a nedves tapadás, illetve
  • a gumi külső zajszintje

Az üzemanyag-hatékonyság és a nedves tapadás A-tól G-ig hét kategóriába sorolható, a legjobb minősítést az A kategória jelenti. A nedves tapadás a gumiabroncsok egyik legfontosabb biztonsági paramétere, amely a 80-ról 20 km/órás sebességre történő lefékezés fékútjára vonatkozik. Az A és F kategóriába tartozó gumik fékútja között több mint 18 méter a különbség! A zajszint szerint az autógumik három kategóriába sorolhatók.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

obsitos
2012-10-20 - 11:03

A legveszélyesebbek a 4-5 éves gumik a GUMIGYÁRAK FORGALMÁRA, mert nem fogy az a sok sz@r !!!

Csücsök
2012-10-20 - 11:19

Volt már nekünk durrdefektünk a régi gumik miatt. Persze nem elhanyagolható dolog az sem amit írtál. Viszont az elöregedés miatt a gumik merevebbek lesznek. Kár hogy nincs jó megoldás a használt gumik újrahasznosítására. Pedig mosógépszőnyeg egy jó irány lehet.

Lajos
2012-10-20 - 21:08

Nem hiszem el ezt a blödséget….telente 3-4 hónapot használt téligumik, megfelelö zárthelyi tárolás mellett szinte semmit nem változnak. Kiváncsi volnék mit mondanak a nagyokosok az állandó téli körülmények között használt téli gumikra, például a svédeknek, finneknek?? Uraim önök öngyilkosságot követnek el….mert ugyebár folyamatosan téli viszonyok között használják a téli gumikat. Ócska piaci trükk az egész cikk tartalma. Piszkos üzlet és nem más.

Papalaci
2012-10-20 - 21:34

Sajnos teljes mértékben egyetértek a cikkel. A gumik, akár nyári, akár téli az idő haladtával keményszenek. Ezért nagy butaság használtan pár éves, alig használt gumit venni. Mivel nem megyek sokat egy évben jelenleg állandóan téli gumit használok. Ez nálam 5-6 év alatt kopi el. Ezért teljesen felesleges külön nyári gumit is tartani.


*/