/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Visszatért a BMW 3.0 CSL

2022. november 28. 16:05   |   Autoblog
címkék:  

Ahogy fennállása 50. évfordulóját ünneplő, jubileumi éve a végéhez közeledik, a BMW M GmbH a valaha készült legexkluzívabb limitált kiadását is bemutatja – egy mérnöki remekművet, amely az elmúlt 50 esztendő versenyzés iránti szenvedélyének esszenciájaként ölt testet, történelmi gyökereit legendás típusnév alatt megmutatva.

A versenypályák és a közutak legendás sportautójának reinkarnációjaként a BMW 3.0 CSL egy vérpezsdítő sportautó minden adottságával rendelkezik. A modell a vezetés klasszikus élményének és a BMW M GmbH tradicionális gyökereinek exkluzív megtestesítője. Névadójára már a maga korában az első olyan autóként tekintettek, amely génjeiben hordozta a maximális vezetési élmény és a motorsportok élvonala iránti szenvedély esszenciáját – azon értékrendet, amely a BMW M modelleket mind a mai napig meghatározza.

Az első BMW 3.0 CSL modellt a BMW Motorsport GmbH alapításának évében, túraautó-versenyeken való részvételre fejlesztették ki, amelyeken korának legsikeresebb versenyautójává érett. A BMW 3.0 CSL legendás versenyautó-változata már bemutatkozó évében, 1973-ban megnyerte az Európai Túraautó-Bajnokságot – majd ezt a sikert 1975 és 1979 között sorozatban öt alkalommal is megismételte. A Nürburgringen és más versenypályákon olyan pilóták hagyták maguk mögött vele a mezőnyt, mint Toine Hezemans, Hans-Joachim Stuck, Chris Amon és Niki Lauda. A BMW ezzel a versenyautóval aratta első egyesült államokbeli győzelmeit is, 1975-től.

A versenyautó homologizációs céllal kifejlesztett, közútra engedett változata a lényegre összpontosító, vérpezsdítő vezetési élmény négykerekű szimbólumává vált. Az ikonikus „CSL” típusnév a kupé (Coupe), a sport (Sport) és a könnyűszerkezetes (Leichtbau) szavakra utal, a kétajtós sportautó sikerhez vezető receptjének összetevőit hirdetve.

A BMW 3.0 CSL nem csupán széles kerékjárati íveket, de látványos aerodinamikai elemekkel felvértezett, kupé karosszériát is kapott, első légterelőkkel, oldalsó légterelő lapokkal és tetőre szerelt légterelő szárnnyal. A sorozatgyártásban kínált BMW kupékhoz képest jelentős eltérés volt továbbá a csomagtérajtóra szerelt, nagyméretű légterelő szárny is, amely a hátsó kerekek tapadását optimalizálta. Utóbbi nem kapott közúti engedélyt, szállítás közben így le kellett szerelni és a csomagtérbe helyezni. A modell a közönség részéről mégis akkora rajongásnak örvendett, hogy kiérdemelte a „Batmobile” becenevet. A 3.0 CSL-t egy 3153 köbcentis, közvetlen befecskendezéses, 206 lóerős soros hathengeres motor vitte, mégpedig igen fürgén, hiszen a kocsi csupán 1 270 kilogrammot nyomott.

Klasszikusan kupés karosszériaarányaival, frontmotorjával, manuális váltójával és hátsókerék-meghajtásával a BMW 3.0 CSL a történelmi előd nyomdokait követi. Az összetéveszthetetlen légterelő elemek, az erőteljes kerékjárati ívek, a látványos légterelő szárnyak és még a gondosan megtervezett, legapróbb részletek is a ’70-es években készült legendás kupé formanyelvét idézik.

A BMW 3.0 CSL mélyre húzott frontrésze az erő és a sportosság kettősét hirdeti. Középpontjában a jellegzetes alakú BMW hűtőrács-pár áll, amelynek függőleges kialakítása a történelmi előd frontrészét idézi. Az oldalsó ablaksáv és a hűtőrács kerete egyaránt matt alumínium árnyalatot kapott. A limitált széria első lökhárítójának két oldalán hangsúlyos légbevezető nyílások utalnak az 1970-es években bemutatott előd légbeömlőire.

A modell első fényszóróit keskeny formában, BMW Laserlight lézerfény-technológiával álmodták meg a tervezők. A limitált széria menetfényeként szolgáló, dupla ikergyűrű-motívum sárga színben világít, amellyel a készítők a sikeres GT versenyautók előtt hajtanak fejet. A szokatlanul széles, átlós vonalvezetéssel megfűszerezett kerékjárati ívek már álló helyzetben is a kupé extrém sportos kvalitásait hirdetik, akárcsak az elegánsan lejtő tetőív ékeként pózoló légterelő szárny.

A kerékjárati íveket elöl 20”, hátul pedig 21” méretű, kovácsolt, Y küllődizájnú könnyűfém keréktárcsák töltik ki. Az arany árnyalatúra fényezett, vékony küllők a ’70-es évek legendás elődjére emlékeztetnek. A kovácsolt könnyűfém keréktárcsákra a Michelin egyedülálló gumiabroncsokat készített. Oldalfalukon büszkén domborodik az 50-es szám, amely a BMW M GmbH jubileumi évfordulójára utal. Hátul a leginkább szembetűnő elem a mindkét oldalról zárt légterelő szárny, amely az ikonikus „Batmobile” modern formanyelvbe csomagolt megfelelője.

A hátsó lámpák innovatív technológiát képviselnek, lélegzetelállító éjszakai fénydizájnt és kiváltképp élénk fényerőt garantálva. A technológia rendkívül vékony lézerfény-szálakkal dolgozik, amelyek olyan hatást keltenek, mintha lebegnének a lámpák belsejében és elrendezésükkel látványos háromdimenziós hatást eredményeznek.

A BMW Motorsport GmbH már az 1970-es évek elejétől kezdve mélyen beivódott a rajongók emlékezetébe. A versenyautókhoz hasonlóan a pilóták overálljai, a kamionok és a csapat számos apró felszerelése is egységes kék, lila és piros csíkokat viselt, fehér alapon. A BMW 3.0 CSL ezen hagyományt viszi tovább egyszínű, Alpine white karosszériafényezésével, amelyet a BMW M GmbH trikolor árnyalatának versenycsíkjai díszítenek.

A bázisfényt és a trikolor árnyalat színeit egyaránt kézzel, aprólékos munkával vitték fel a fényezők, rendkívül sok munkaóra alatt. A karosszéria Alpine white árnyalatú elemeinek nagy része szénszálból készült, ezeket a szakemberek kézzel fényezték le. A csúcstechnológiás anyag mindössze a tetőn és a légterelő szárnyon olvasható feliratokon látható. A BMW M GmbH színeiben pompázó csíkokat lézervetítéssel támogatott maszkolási eljárással, valamint egyedi kontúrfóliák segítségével vitték fel a fényezők.

A BMW 3.0 CSL motorházteteje alatt a közútra engedett BMW M modellek eddigi legerősebb soros hathengeres erőforrása dolgozik. A 3.0 liter hengerűrtartalmú erőforrás 560 lóerő maximális teljesítményre képes, csúcsnyomatéka pedig 550 Nm, amelyet egészen a maximális, percenkénti 7 200 főtengely-fordulatig egyenletesen képes leadni. A limitált széria soros hathengeres benzinmotorjához egy hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik, amelynek fokozatkiosztása és áttételezése tökéletesen passzol a modell teljesítmény-karakterisztikájához. A váltógombot a készítők a középkonzol luxus minőségű kiegészítőjeként, kifejezetten a BMW 3.0 CSL számára álmodták meg.

A benzinmotor forgatónyomatéka hagyományos módon, kizárólag a hátsó tengelyre érkezik meg. A hátsó tengelyen dolgozó aktív M differenciálmű ugyancsak letaglózó menetteljesítményt ígér. Szükség esetén a technológia megakadályozza a két hátsó kerék közötti nyomatékkiegyenlítést, ugyanakkor képes akár 100 százalékos záró hatást is folyamatosan fenntartani, illetve váltakozva aktiválni. Az aktív M differenciálmű szorosan együttműködik a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel, amely minden egyes vezetési szituációban tökéletesen alkalmazkodik a differenciálmű aktuális záró funkciójához.

Az adaptív M futómű elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozik, az M Servotronic sport kormánymű változó áttételű, a lassításról pedig M karbon-kerámia fékrendszer gondoskodik. Utóbbit az első tengely végeire hatdugattyús féknyergekkel és 400×38 milliméter méretű féktárcsákkal, a hátsó tengely végeire pedig egydugattyús féknyergekkel és 380×28 milliméteres tárcsákkal szerelték fel. A vörösre fényezett féknyergekkel dolgozó integrált fékrendszer kétféle pedálérzet-beállítást is kínál, amelyek az operációs rendszer M Setup menüpontjában aktiválhatók.

Az M Traction Control tapadásvezérléssel a vezető tíz fokozatban, saját preferenciái szerint állíthatja be a kipörgésgátló rendszer beavatkozási határértékét, az M Dinamikus Mód pedig arra is lehetőséget biztosít, hogy teljes mértékben kikapcsolja a menetstabilizáló rendszert.

A BMW 3.0 CSL esetében már gyakorlatilag az összes karosszériaelem tartalmaz szénszál-erősítésű műanyagot. A tető, a motorháztető, a csomagtérajtó, az első lökhárító és a hátsó lökhárító teljes egészében szénszálból készült, ahogyan az első és hátsó kerékjárati ívek, a küszöbtoldatok, a diffúzor és a légterelő szárny is. Mindegyik elemet kisszériában, túlnyomó többségében kézzel állították elő, kizárólag a BMW 3.0 CSL számára.

A BMW 3.0 CSL utasterében is szénszálból készült elemek, illetve számos könnyűszerkezetes intézkedés nyomatékosítja a limitált széria sportautós letisztultságát. A hátsó üléssor helyét a két bukósisak tárolóegysége foglalja el. A karbon ajtókárpitok és a jelentős mértékben csökkentett hangszigetelés ugyancsak a modell extrém sportosságát erősíti. A vezető és utasa M Carbon kagylóülésekben foglal helyet. Az ülések magassága és háttámláik dőlésszöge három fokozatban állítható, azonban kizárólag műhelyben. A hosszanti állítás manuálisan is megoldható, az ülőlap alatt található kar segítségével.

A fekete Alcantara ülésekhez BMW M biztonsági övek, Alcantara borítású BMW M sportkormány, antracit színű tetőkárpit, valamint fekete Alcantara és matt felületű, szénszálból készült dekorbetétek társulnak. A karosszéria Alpine white fényezésével fehér kontrasztvarrások és fehér kiegészítések harmonizálnak. A műszerfal matt felületű, utasülés előtti, szénszálból készült dekorbetétje büszkén viseli az 50 darabban limitált széria sorozatszámát.

A BMW 3.0 CSL szigorúan limitált példányszámban lát napvilágot. A jubileumi esztendő apropóján a modellből pontosan 50 darab, egyenként sorszámozott autó válik elérhetővé. A BMW 3.0 CSL így már piaci bevezetésekor valódi ritkaságként ünnepli világpremierjét és kizárólag a BMW M divízió azon hűséges rajongóinak garázsába gurulhat be, akik a márka legendáinak szenvedélyes gyűjtői. Az 50 modell körülbelül három hónap alatt készül el, egytől egyig gondos odafigyeléssel, aprólékos kézi munkával.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/