2020. szeptember 19. 19:20   |   Autoblog
címkék:  

A nap képe: a Mercedes hidrogén üzemanyagcellás kamionja

A Daimler Trucks szisztematikus villamosításba kezd, a következő években az összes szóba jöhető árufuvarozási feladathoz tud majd kínálni megfelelő elektromos, illetve hidrogénhajtású modelleket. Ezúttal a hosszú távú fuvarozásra szánt, hidrogénhajtású nyerges vontatóját mutatta be. A Mercedes-Benz GenH2 az évtized derekán kerülhet piacra és egy töltéssel 1000 kilométert lesz képes megtenni.

A fejlesztőmérnökök vonóerő, hatótávolság és teljesítmény tekintetében a hagyományos Actros nyerges vontatót tekintették mércének, így a GenH2 ugyanúgy 25 tonna árut szállíthat, s a szerelvény bruttó össztömege elérheti majd a 40 tonnát. Mindezt két speciális cseppfolyósított hidrogén tartály és egy különösen erős üzemanyagcella rendszer teszi lehetővé. A Daimler Trucks a cseppfolyósított hidrogén mellett tette le a voksát, mert ebben az állapotában az energiahordozó sokkal nagyobb energiasűrűséggel rendelkezik, mint gáz halmazállapotában. A cseppfolyósított hidrogént tartalmazó tartályok ráadásul az alacsonyabb nyomás miatt sokkal kisebbek lehetnek, kevesebb helyet vonva el a raktértől. A megoldás újabb előnye, hogy a kamion több hidrogént tud magával vinni, ami növeli a hatótávot.

A cseppfolyósított hidrogénnel hajtott GenH2 a dízelmotoros kamionok hatótávolságával rendelkezik majd. A két acél üzemanyagtank a sorozatgyártású kamionban 80 kilogramm hidrogént lesz képes tárolni, ami kiemelkedően nagy mennyiség. Az üzemanyagcella rendszer teljesítménye 2 x 150 kW, míg az akkumulátor átmenetileg újabb 400 kW teljesítményt tud leadni. A telep kapacitása viszonylag kicsi, 70 kW, de a feladata nem az energiaellátás, hanem az üzemanycella rendszer támogatása olyan szituációkban, mint például emelkedőn felfelé haladás teljes terheléssel. A tanulmány kamionban a két villanymotor állandó teljesítménye 2 x 230 kW (313 LE), csúcsteljesítménye 2 x 330 kW (448 LE). Ehhez 2 x 1577 Nm, illetve maximálisan 2 x 2071 Nm nyomaték társul.