2020. november 11. 20:10   |   Autoblog
címkék:  

Hidrogén üzemanyagcellás vonatot fejlesztenek Európában

Az Európai Bizottság a CAF műszaki irányítása alatt álló konzorciumot választotta ki az európai fejlesztésű hidrogén üzemanyagcellás vonat prototípusának kifejlesztésére, amelynek hajtásláncát a Toyota szállíthatja. A Toyota Japánban a Hitachival közösen már dolgozik egy hasonló projekten, kínálatában pedig már ma is szerepel hidrogén üzemanyagcellás személyautó, busz, teherautó és targonca is.

CIVIA_CAF_platform_RENFE_vonat_Toyota_hidrogen_uzemanyagcella

Az Európai Bizottság Üzemanyagcella és Hidrogén Közös Vállalkozása (FCH JU) tárgyalásokba kezd az FCH2RAIL projekttel egy 10 millió eurós EU-támogatási megállapodásról. Az FCH2RAIL projekt technikai irányítását a CAF végezné, és finanszírozásában szerepet vállalna a hidrogénüzemű vonat prototípusának fejlesztését szolgáló H2020 Program is. A projekt részét képezi az innovatív prototípus megtervezése és legyártása, illetve a jóváhagyást és a hitelesítést szolgáló összes teszt is.

A projekt alapvető célja egy nulla károsanyag-kibocsátású jármű elkészítése, amelynek teljesítménye versenyképes a jelenlegi dízelmotoros vonatokéval, és melynek megoldásai más, új tervezésű vonatoknál és felújított szerelvényeknél is felhasználhatók. A projekt egyik alapvető eleme az európai vasúti szabványosítási bizottságok részvétele annak érdekében, hogy megfogalmazzák az új szabványokat, illetve hogy frissítsék a már meglévő szabványokat az üzemanyagcellás technológia európai vasúti közlekedésbe történő integrációjához szükséges előírásokkal.

A CAF, a DLR, a RENFE, a Toyota Motor Europe, az ADIF, az IP, a CNH2 és a Faiveley Stemmann Technik részvételével létrehozott konzorcium megkezdte a projekt keretein belül az egyes tagok feladatait meghatározó megállapodás kidolgozását. A tervek szerint ez a munka lezárul az év végéig, majd maga a projekt 2021 januárjában indul el.

Az indítást követően a négy európai ország (Spanyolország, Belgium, Németország és Portugália) vállalatait összefogó projekt mintegy négy évig tart, és 14 millió eurót meghaladó költségvetéssel gazdálkodik majd; ennek 70 százalékát EU-s források képezik. Ez az ajánlat kiterjed a RENFE Civia sorozatába tartozó, már meglévő háromkocsis személyvonat alapján készülő prototípus tervezésére és legyártására.

A hidrogénes üzemanyagcellákból és LTO akkumulátorokból álló hibrid áramtermelő rendszernél a jelenlegi hajtási rendszert hasznosítják, így ez a konstrukció lesz az egyik első bimodális vasúti demonstrációs szerelvény, amiben üzemanyagcellás rendszer működik. Ennek megfelelően ennél a járműkoncepciónál arra törekszenek, hogy villamosított infrastruktúra mellett elektromos üzemmódban működjön, illetve a vezeték nélküli szakaszokon hibrid üzemmódban üzemeljen. A hitelesítési eljárásra három európai országban kerül majd sor. Emellett a projekt részét képezi egy olyan kutatás is, ami a hidrogén üzemanyagcellás rendszer által termelt hő hasznosítását szolgáló különböző megoldásokkal kapcsolatos.

Meg kell jegyezni, hogy a kontinensen jelenleg is hatalmas volumenű vasútvonal-villamosítási programok zajlanak, ám – részben a magas költségek miatt – még több évtizedre lesz szükség a munka befejezéséhez. Jelenleg az EU vasúti hálózatának fele nincs villamosítva; ezeken a helyeken dízelmotoros szerelvények közlekednek, zajt és levegőszennyezést okozva. A fentiek miatt az EU-ban, illetve az EU-n kívül is számos állami és magán közlekedési társaságot egyre jobban érdekel a hidrogén üzemanyagcellás technológia vasúti környezetben való alkalmazása.