2022. március 11. 17:45   |   Autoblog
címkék:  

Még idén megérkezik a hidrogénhajtású BMW iX5

Az Északi sarkkör közelében végzett téli tesztekkel a BMW Csoport mérnökei a BMW iX5 Hydrogen következő fejlesztési fázisához érkeznek. A bajor prémiumgyártó még idén elkészíti a modell kisszériáját, miközben a hidrogéntöltő állomások hálózatának bővítéséhez is hozzájárul.

A BMW iX5 Hydrogen jelenleg extrém időjárási körülmények között, egy rendkívül alapos tesztprogram keretein belül ad számot felkészültségéről. A minden részletre kiterjedő megmérettetés a modell közutakon és a BMW Group svédországi tesztközpontjában végzett utolsó téli tesztjeinek szerves része.

Arjeplog térségében az üzemanyagcella-technológia, a hidrogéntartályok, az akkumulátor és a központi járművezérlő egység integrált funkcionális tesztelése átfogóan igazolja, hogy az emisszió-mentes mobilitás ezen fajtája még fagypont alatti hőmérsékleten is képes kimagasló menetkomforttal és korlátlan teljesítménnyel járó, fenntartható vezetési élményt nyújtani.

A hidrogén üzemanyagcella-technológia még itt, Arjeplog szélsőséges időjárási körülményei közepette is ugyanolyan átfogó használhatóságról tesz tanúbizonyságot, mint a hagyományos, belsőégésű erőforrással szerelt modellek. A maximális teljesítmény eközben szinte azonnal felépül, a hajtáslánc pedig még ebben a fagyos környezetben is változatlan működési hatótávolságot garantál. A hidrogéntartályok utántöltése ráadásul csupán három-négy percet vesz igénybe.

A BMW iX5 Hydrogen lemezei alatt az üzemanyagcella-technológia a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációs elektromos motorjával dolgozik együtt. Az energiaforrásként szolgáló hidrogént két darab, egyenként 700 bar nyomású, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült tartály szállítja a fedélzeten. Az üzemanyagcellák a járműben szállított hidrogén és a levegőből kinyert oxigén kémiai reakciójával 125 kW / 170 LE maximális teljesítményt állítanak elő, amelyet a villanymotor az akkumulátorban tárolt energiával is képes megtámogatni. Utóbbit az energia-visszatáplálások és közvetlenül az üzemanyagcellák is képesek tölteni. A maximális rendszerteljesítmény így 275 kW / 374 LE, amely szükség esetén szinte azonnal a vezető rendelkezésére áll. A hajtáslánc-technológia működésének egyetlen mellékterméke a vízgőz, amelynek hőjét rendkívül hatékonyan az utastér fűtésére használják fel.

A hajtáslánc-technológia, az energiatároló megoldások és a járművezérlő rendszerek egytől egyig kiállják a lappföldi tél megpróbáltatásait. A speciálisan felkészített, jeges és hóval borított utak eközben arra is lehetőséget biztosítanak, hogy a mérnökök részletekbe menően finomhangolják a hajtáslánc, a futómű és a vezérlőelektronika integrált összhangját. Ennek része a kormánymű, a rugók és a lengéscsillapítók, a futómű vezérlőrendszerei, valamint a fékrendszer és az energia-visszatáplálás is.

A vezetés zéró emissziójú élményére összpontosító BMW i divízió a jövőben akár hidrogén üzemanyagcellás modelleket is bemutathat, nagyfeszültségű akkumulátorral és hálózatról tölthető hajtáslánccal szerelt modelljei mellett. A hidrogén üzemanyagcellás modellek főként a BMW azon ügyfeleinek mobilitási igényeit tudnák maradéktalanul kielégíteni, akiknek nincs hozzáférésük villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatott járműtöltési infrastruktúrához, gyakran tesznek meg egyszerre nagyobb távolságokat és a magas szintű rugalmasságot részesítik előnyben.