2022. június 20. 16:10   |   Autoblog
címkék:  

A nap képe: a hidrogénhajtású Volvo teherautó

Képzeljünk el egy olyan teherautót, amely kizárólag vízpárát bocsájt ki, a fedélzetén megtermeli a működéséhez szükséges elektromos áramot, a hatótávolsága pedig akár 1000 kilométer is lehet. Mindez lehetséges a hidrogén üzemanyagcellás technológiával, amelyet a Volvo már tesztel a nehéz tehergépjárműveiben.

A Volvo már ma is kínál tisztán elektromos és megújuló üzemanyaggal, például biogázzal üzemelő teherautókat, az évtized második felében pedig megkezdi a hidrogén üzemanyagcellás modellek forgalmazását is. Utóbbiak hatótávolsága megközelíti majd a gázolajjal hajtott vontatókét – akár 1000 kilométer –, feltöltésük pedig kevesebb, mint 15 percet fog igénybe venni. Az üzemanyagcellás szerelvények össztömege ráadásul elérheti és meg is haladhatja a 65 tonnát; a két beépített üzemanyagcella 300 kW elektromos energiát képes termelni.

Az üzemanyagcella az elektromos áramot maga állítja elő hidrogén segítségével, nem kell külső forrásból tölteni. Az egyetlen melléktermék a vízpára. Az üzemanyagcellákat majd a cellcentric, a Volvo Group és a Daimler Truck AG közös vállalata fogja szállítani. A tervek között szerepel Európa legnagyobb üzemanyagcella előállító üzemének felhúzása is.

Az üzemanyagcella technológia még a fejlesztés korai fázisában van, és bár rengeteg előnyt tartogat, számos kihívással is jár. Ilyen a megfelelő mennyiségű zöldhidrogén előállítása, továbbá a nehézteherautók számára kiépített töltőinfrastruktúra.