2023. február 28. 15:15   |   Autoblog
címkék:  

Már az utakon a BMW hidrogénhajtású SUV-ja

A BMW Group büszkén mutatja be a nemzetközi média képviselőinek idén szolgálatba álló tesztflottája első példányait. A BMW iX5 Hydrogen négyévnyi fejlesztőmunka eredményeként érkezik meg az utakra. A kevesebb, mint száz modellből álló tesztflotta a világ számos pontján feltűnik majd, különböző célcsoportokkal ismertetve és szerettetve meg a jövőbe mutató hajtáslánc-technológiában rejlő innovációkat.

Az aktuális BMW X5 műszaki alapjaira fejlesztett BMW iX5 Hydrogen koncepcióját első ízben 2019-ben, a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon mutatta be a bajor prémiumgyártó. Két évvel később, a 2021-es autószalonon a modell kezdeti prototípusai már flottajárművekként szállították az autószalon vendégeit.

A BMW Group a Münchenben működő Kutatási és Innovációs Központ (FIZ) kísérleti üzemében állítja elő a tesztflotta rendkívül hatékony üzemanyagcella-technológiáját, amely a BMW iX5 Hydrogen egyik központi eleme. A technológia folyamatosan 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítmény leadására képes. Az üzemanyagcellákban a tartályokban tárolt hidrogén és a levegőből származó oxigén között kémiai reakció megy végbe.

A mérnökök a belsőégésű erőforrások technológiai megfelelői mellett – mint például a töltőlevegő-hűtők, a levegőszűrők, a vezérlőegységek és az érzékelők – speciális hidrogénkomponenseket is kifejlesztettek az új technológia számára. Ilyen többek között a turbinával dolgozó nagysebességű kompresszor és a nagyfeszültségű hűtővízszivattyú is.

A BMW iX5 Hydrogen egyedi üzemanyagcellái a Toyota Motor Corporationnel való együttműködés eredményei. A két vállalat évek óta ápolja kölcsönös bizalomra épülő partnerségét, amelynek égisze alatt 2013 óta vállvetve dolgoznak az üzemanyagcellára épülő hajtáslánc-technológia kifejlesztésén és finomhangolásán.

Az üzemanyagcella-rendszerek gyártása két fő lépésből áll: az egyes üzemanyagcellákat előbb kötegekbe rendezik, amelyek aztán az összes többi alkatrésszel együtt alkotják az üzemanyagcella-rendszereket. Az üzemanyagcellák kötegekbe rendezése teljes mértékben automatizált folyamat. Miután az egyes alkatrészeket megvizsgálták, hogy nem sérültek-e meg, a kötegeket gépi erővel, öttonnányi nyomóerővel nyomják össze egy közös házba. Ezt a házat a BMW Group Landshutban működő üzemének könnyűfémöntödéje állítja elő, speciális homoköntési eljárással.

Utóbbi során az olvadt alumíniumot egy gyantával kevert, sűrített homokból készült formába öntik. Ezt az eljárási folyamatot kifejezetten ehhez a kisszériás járműhöz fejlesztették ki. A nyomólemez – amelynek feladata, hogy hidrogént és oxigént szállítson az üzemanyagcella-kötegekbe – öntött műanyag alkatrészekből és könnyűfém-öntvényekből készül, szintén a vállalatcsoport Landshutban működő létesítményében. A nyomólemez gáz- és vízzáró tömítést képez az üzemanyagcella-kötegek háza körül.

Az üzemanyagcella-kötegek végső összeszerelésének része a feszültségvizsgálat, valamint az egyes cellákon belüli kémiai reakció átfogó tesztelése is. Az üzemanyagcella-rendszer különböző alkatrészeit végül az összeszerelő fázisban építik össze. Itt olyan további alkatrészek kerülnek a helyükre, mint például a kompresszor, az anód és a katód, a nagyfeszültségű hűtővízszivattyú és a kábelköteg.

A lemezek alatt a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációs elektromos motorja, váltója és vezérlőelektronikája egy nagyteljesítményű akkumulátorral dolgozik együtt, 295 kW / 401 LE maximális rendszerteljesítményt kínálva. Lassulás és fékezés közben a villanymotor generátorként funkcionál, amely a felszabaduló energiákat folyamatosan visszatölti az akkumulátorba. Az iX5 kevesebb, mint 6 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége pedig meghaladja a 180 km/órát.

Az energiaforrásként szolgáló hidrogént két darab, egyenként 700 bar nyomású, szénszál-erősítésű műanyagból készült tartály tárolja a BMW iX5 Hydrogen fedélzetén. A két tartály együtt mintegy 6 kilogramm hidrogén tárolására képes, amellyel a modell a WLTP mérései szerint 504 kilométer megtételére képes (a hidrogénfogyasztás 1,19 kg / 100 km). A hidrogéntartályok újratöltése eközben mindössze három-négy percet vesz igénybe, amely azt jelenti, hogy a BMW iX5 Hydrogen még a hosszabbra nyúló utazások alkalmával is képes a BMW által fémjelzett, hamisítatlan vezetési élményt nyújtani, az utazás során csupán néhány gyors megállóval.

2022-ben a BMW Group világszerte több mint 215 000 darab tisztán elektromos meghajtású modellt adott el, amely a 2021-es teljesítményhez képest mintegy 108 százalékos fejlődés, egyúttal a vállalatcsoport egész tavalyi éves értékesítési eredményének hozzávetőlegesen 9 százaléka. A BMW Group célja, hogy 2023-ban ezt az értéket 15 százalékra emelje.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA – International Energy Agency) álláspontja szerint jövőbe mutató energiaforrásként a hidrogénben jelentős potenciál rejlik, hiszen tárolhatósági és szállíthatósági adottságainak köszönhetően rendkívül széles felhasználási tartományban alkalmazható. A leginkább iparosodott országokban ezért a hidrogénnel már most jelentős tényezőként számolnak. A szállítmányozási szektorban a hidrogén a nagyfeszültségű akkumulátorról táplált elektromos mobilitás kiegészítő technológiai opciójaként kaphat teret, hosszútávon is valóra váltva a fenntartható személyes mobilitás ígéretét.

Ez azonban nagymértékben függ a zöldenergia felhasználásával, versenyképes áron előállított nagy mennyiségű hidrogén elérhetőségétől és az ehhez szükséges járműtöltési infrastruktúra számos országban már intenzíven megkezdett kiépítésétől. A BMW Group üdvözli és támogatja azokat a németországi és európai intézkedéseket, amelyek segítik a hidrogéngazdaság kiépítését és felgyorsítják a zöldhidrogén gyártását. Ide tartoznak a közös európai érdekeket védő IPCEI (Important Project of Common European Interest) keretein belül indított nagy volumenű hidrogénprojektek is.

A Német Gazdasági Minisztérium és a Német Közlekedésügyi Minisztérium támogatását élvező projektek a teljes értékláncra kiterjednek – a hidrogéngyártástól kezdve, a szállítmányozáson át, egészen az iparági alkalmazásokig.