címkék: ferrari, ferrari 499p, gazoo racing, gr010 hybrid, hypercar, le mans, toyota
A Ferrari nyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt
A hosszútávú versenyzésbe 50 év után visszatért Ferrari nyerte az idei, jubileumi Le Mans-i 24 órás futamot. Ez volt a Ferrari 10. összetett győzelme a világ leghíresebb hosszútávú futamán az 1949-es, 1954-es, 1958-as, illetve az 1960-1965-ös diadalok után. A Toyota a második helyen végzett és még mindig fölényesen vezeti a gyártók világbajnokságát.
A Ferrari nyerte az ikonikus Le Mans-i 24 órás versenyt, az Alessandro Pier Guidi, James Calado és Antonio Giovinazzi által vezetett 499P versenyautóval, 342 megtett körrel. A maranellói gyártónak ez nagy jelentőségű, történelmi eredmény, hiszen a királykategóriában legutóbb fél évszázaddal ezelőtt állhatott Franciaországban a dobogó legfelső fokára.
Öt egymást követő Le Mans-győzelem után a világbajnokok rekordszámú, 16 autóból álló Hypercar mezőnyben kísérelték meg a címvédést, amelyben a Cadillac, a Ferrari, a Peugeot és a Porsche versenyzői is ott voltak. A teltházat jelentő, 325 000 fős közönség rendkívül szoros versenynek volt szemtanúja, amely egészen a végéig tartogatott magában drámai és izgalmas pillanatokat.
A tavalyi győztesek, Sébastien Buemi, Brendon Hartley és Ryo Hirakawa a 8-as rajtszámú Toyota GR010 HYBRID-ben sokat haladtak az első helyen. 24 óra könyörtelen versenyzés után azonban a 8-as Toyota a második helyen ért célba, 1 perc 21,793 másodperccel a győztes, 51-es rajtszámú Ferrari mögött.
A Toyota Gazoo Racing győzelmi sorozata a Le Mans 24 órás versenyen büszkén ért véget, miután a legendás francia futam századik évfordulóján egy történelmi, egész napon át tartó csatának lehettek szemtanúi a rajongók. A drámai küzdelem kiéleződéséhez hozzájárult az is, hogy a Toyota egyik versenygépe önhibáján kívül (egy hátulról történt belerohanást követően) vezető pozícióból kiesett a versenyből. A Toyota ugyanakkor az eredménnyel továbbra is toronymagasan az élen áll a Hosszútávú Világbajnokságban, mint a gyártók, mind a pilóták versenyében.
Már az elejétől izgalmas csata alakult ki a legjobb tíz között, látványos versenyzéssel tartva lázban a rajongókat. Két esős időszak is fokozta a drámát, és a pozíciók ugyanolyan gyakran változtak, mint a körülmények, a GR010 HYBRID-ek pedig versenyben maradtak a győzelemért a megmérettetés első harmadában. Ekkor a második helyről indult 7-es autó vezetett, de a versenyük a Tertre Rouge-ban véget ért. Egy lassú zónához közeledve, ahol 80 km/órás sebességkorlátozás érvényes, és az előzés tilos, Kamui lelassított, hogy ne előzze meg az előtte haladót, és ekkor hátulról két, korábban már lekörözött autó nekiütközött. Az ütközés következtében a kardántengely, a gumiabroncs és a karosszéria is megsérült, így az autó nem tudott visszatérni a bokszba.
Miután a 94-es Peugeot és az 50-es Ferrari visszaesett, a 8-as Toyota hatalmas csatát vívott az 51-es Ferrarival: kora reggel vezetett, majd a második helyre esett, amikor ki kellet javítani a sérült első lökhárítót és kezelni kellett a jobb hátsó gumi defektjét. Az élen álló páros kíméletlen tempót diktált, miközben egyszer az egyik, másszor a másik autó volt gyorsabb. 20 órányi versenyzés után már csak három másodperc választotta el a két éllovast, és a záró szakaszban sem fogták vissza magukat a versenyzők.
Amikor Ryo két órával a vége előtt átvette a kormányt a lenyűgöző tempót diktáló Brendontól, mindössze 16 másodperccel volt lemaradva. Elkezdett felzárkózni, de nem sokkal később, ahogy a 8-as Toyota elszáguldott az Arnage-nál, nekiütközött a korlátnak, és elöl-hátul megsérült a karosszéria. A három perces időveszteség ellenére sikerült megőriznie a második helyet. A javítások után Ryo visszatért a pályára, de a verseny a Ferrarival az élen véget ért, hiszen ekkor már a második hely bebiztosítása volt a prioritás. Az elmaradt győzelem ugyan csalódás volt, ugyanakkor ennek ellenére a pilóták rangsorában 25 pontra növelte a 8-as rajtszámú hármas a világbajnoki előnyét.
A harmadik és negyedik helyen egy Cadillac V-Series.R versenyautó ért célba, az 50-es rajtszámú Ferrari 499P pedig, amelyik a pole pozícióból indult, az ötödik helyet zsebelte be. Ehhez az autóhoz köthető viszont a futam leggyorsabb köre, Antonio Fouco a 306. kört szédületes 3:26.984 perces idővel teljesítette. A hatodik és hetedik helyen két Glickenhaus 007 versenyautó végzett. Az ugyancsak nagy visszatérő Peugeot a nyolcadik és a tizenkettedik helyet húzta be az új 9X8-cal.
A Toyota Gazoo Racing előnye a gyártók világbajnokságában 18 pontra csökkent a Ferrarival szemben, három futammal a vége előtt. A következő fordulóra, a Monza 6 órás versenyre július 9-én kerül sor.
Le Mans 24 órás – Végeredmény
- #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) 342 kör
- #8 Toyota Gazoo Racing +1 perc 21,793 mp
- #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn/Westbrook) +1 kör
- #3 Cadillac Racing (Bourdais/Van der Zande/Dixon) +2 kör
- #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +5 kör
- #708 Glickenhaus (Dumas/Briscoe/Pla) +7 kör