Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A Napból nyeri az energiát a Ford új hibridje

2014. január 02. 18:35   |   Autoblog
címkék:  

Elkészült a Ford C-Max Solar Energi tanulmányautó, amely a maga nemében egyedülálló a plug-in hibridek között. Nem a konnektorból nyer ugyanis energiát akkumulátora feltöltéséhez, hanem a Napból: a jármű különleges tetőszerkezete nagyítóként irányítja a napsugarakat a napelemekhez.

Ennek eredményeként a koncepcióautó ugyanolyan hatékonyan képes hasznosítani a napsugárzást, mint a hagyományos C-MAX Energi plug-in hibrid az elektromos hálózatból nyert energiát. A megújuló energiával működő Ford C-MAX Solar Energi tanulmány a becslések szerint – átlagos használat mellett – további 4 tonnával mérsékelné a modell éves CO2-kibocsátását.

A C-MAX Solar Energi bemutatásával egyidőben a Ford rekordméretű eladásokról számolhat be az elektromos autók piacán. Az előzetes számítások szerint a vállalat világszerte mintegy 85 000 hibridet, plug-in hibridet és elektromos hajtású járművet értékesített a 2013-as évben – az első olyan teljes esztendőben, amikor a márkakereskedésekben már hat különféle elektromos modell is kapható volt. A közeljövőben Európában is forgalmazásra kerülő C-MAX Energi a Ford legkelendőbb plug-in modellje: novemberben több mint 6300 ilyen jármű talált gazdára. A plug-in hibrid modellek eladásai folyamatosan erősödnek, mivel egyre több vásárló fedezi fel a technológia nyilvánvaló előnyeit.

A 2014-es Las Vegasi Elektronikai Szakkiállításon (CES) bemutatkozó C-MAX Solar Energi tanulmányautó a Ford, a kaliforniai SunPower Corp. és az atlantai Georgia Műszaki Egyetem közös projektjeként készült.

A C-MAX Solar Energi tetején elhelyezett napelemeket a 2011 óta a Ford napenergia-technológiai partnereként működő SunPower vállalat szállította. Annak érdekében, hogy a napenergia teljes mértékében feltölthesse a jármű akkumulátorát, a Ford a Georgia Műszaki Egyetemet kérte fel egy olyan megoldás kidolgozására, amivel hatékonyabban hasznosítható a napsugárzás, s ennek révén az autó alkalmassá válhat a mindennapi használatra. A kutatók kifejlesztettek egy napfénysűrítő berendezést, ami különleges Fresnel-lencsék segítségével közvetlenül a napelemekhez irányítja a napsugarakat, jelentősen felerősítve azok energiáját. A kompakt kialakítású Fresnel-lencséket eredetileg világítótornyokhoz tervezték. A nagyító elvén működő, szabadalmaztatott rendszer követi a Nap kelet-nyugati mozgását, annyi energiát nyerve ki a napsugárzásból, ami megfelel egy négy órán át tartó hálózati feltöltésnek (8 kilowatt).

Teljesen feltöltött akkumulátorokkal a Ford C-MAX Solar Energi hatótávolsága megegyezik a hagyományos C-MAX Energi akár 1000 kilométeres hatótávolságával, amiből 34 kilométer tisztán elektromos hajtással is megtehető. A járműhöz hálózati csatlakozó is tartozik, így szükség esetén az akkumulátor a már megszokott módon, kábellel is feltölthető. Miután a C-MAX Solar Energi bemutatkozik a CES szakkiállításon, a Ford és a Georgia Egyetem megkezdi az autó közúti tesztelését. A teszteredmények alapján eldől majd, hogy a jármű alkalmas-e a sorozatgyártásra.

A tetőn elhelyezett napelemek segítségével a C-MAX Solar Energi képes hasznosítani a megújuló energiát, így akkumulátorának töltése a hagyományos elektromos hálózatoktól függetlenül is megoldható. A Ford saját felmérései szerint a napenergia az átlagos napi használat mintegy 75 százalékában elegendő a napelemes hibrid jármű meghajtásához. Ez különösen ott válhat fontos tényezővé, ahol az elektromos hálózat aluméretezett, elérhetetlen, vagy pedig túlságosan magas az áram díja.

A Ford C-MAX Solar Energi hatalmas előnyöket jelenthet a környezetvédelem terén. Egy átlagos amerikai autós CO2– és egyéb üvegházhatású gázkibocsátását mintegy négy tonnával csökkentheti évente – ez a mennyiség pedig megfelel egy amerikai családi ház négyhavi emissziójának. Ha csak az USA-ban minden családi autóban alkalmaznák a Ford C-MAX Solar Energi tanulmányautóban bemutatott technológiát, az üvegházhatású gázok kibocsátása éves szinten körülbelül egymilliárd tonnával csökkenhetne.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Zöld autó

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!