/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A Peugeot is bemutatta hidrogénhajtású elektromos furgonját

2021. június 09. 19:15   |   Autoblog
címkék:  

A Stellantis a világon az elsők között hidrogén üzemanyagcellás könnyű haszonjárművet mutatott be, méghozzá egyedülálló, hibrid konfigurációban. Ez a Citroën ë-Jumpy Hydrogen, amelyről a napokban érkeztek meg az első képek és információk. Ma pedig a Peugeot emblémás testvérmodellje, az e-Expert Hydrogen is színre lépett.

A Peugeot e-Expert Hydrogen a márka összes elektromos kompetenciáját alkalmazza: a tisztán elektromos hajtásra optimalizált e-Expert helykihasználását, az EMP2 platformhoz kifejlesztett plug-in hibrid rendszer rugalmasságát, valamint ezekkel maximálisan összehangolva azt a hidrogén üzemanyagcellás technológiát, amelyet a Peugeot és társvállalatai a Stellantis égisze alatt fejlesztettek ki, kiaknázva a méretgazdaságosságban rejlő lehetőségeket.

A műszaki és gazdasági szakemberek hosszú évek óta elmélkednek azon, hogy mi a jövő optimális hajtási módozata. A használat közbeni emissziómentesség ma már nem kérdés: ez az akkumulátoros és a hidrogén üzemanyagcellás megoldásokkal is megvalósítható. Sokak szerint ugyanakkor az előbbi rendszerek rövid és közepes távolságokon jelentenek jó megoldást, míg az utóbbi inkább a közepes és hosszú távú közlekedésben nyerhetnek létjogosultságot.

Ahhoz ugyanis, hogy egy elektromos jármű hatótávolságát növeljük, nagyobb kapacitású akkumulátort és/vagy nagyobb teljesítményű töltési rendszert kell alkalmazni. Az utóbbi rendszeres használata hátrányosan érinti az akkumulátorok élettartamát, az előbbi opció pedig jelentős extra tömeget jelent, ami megnöveli az energiafogyasztást.

A hidrogén optimálisan elhelyezhető és tárolható, 100 kilométerre elengedő nagyságrendileg egy-másfél kilogrammnyi belőle, a kiürült tartályok újratöltése pedig perceket, nem félórákat vesz igénybe. Hátránya, hogy jelenleg rendkívül foghíjas a töltőpontok hálózata: Európában a naprakész adatok szerint 145 állomáson tankolhatunk hidrogént – igaz, mivel a hidrogén ökoszisztéma minden szereplője létkérdésnek tekinti a hálózat bővítését, jóformán hétről hétre nyílnak meg új H2-kutak.

Amint a hidrogén töltőhálózat egyre sűrűbb, az akkumulátorok pedig egyre könnyebbek és egyre nagyobb kapacitásúak lesznek, talán úgy mosódik majd el a határvonal a két technológia között. A Peugeot úgy tervezte meg az e-Expert Hydrogen hajtásláncát, hogy az már most is kiválóan használható legyen, a jövőben pedig még rugalmasabban lehessen üzemeltetni azt.

A mérnökök egy speciális plug-in hibrid hajtásláncot építettek, amelyben csupán egyetlen erőforrás – egy 100 kW teljesítményű villanymotor – dolgozik, ám azt két forrásból táplálja a rendszer. A belső égésű motor helyét a hidrogén üzemanyagcella foglalja el, míg a 10,5 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor egy 11 kW-os fedélzeti töltőn keresztül külső forrásból, illetve fékenergia-visszanyeréssel tölthető.

A három darab nagynyomású (700 bar) hidrogéntartály pontosan kitölti a padló alatt azt a helyet, amelyet a tisztán elektromos e-Expert modell esetében az akkumulátorcsomag elhelyezésére alakítottak ki a tervezők. A konfiguráció nagy előnye, hogy egyetlen centimétert sem rabol el a raktérből, sem az utasfülkéből. A raktérkapacitás megegyezik a dízelmotoros változatokéval; a legnagyobb terhelhetőség 1100 kg, a maximális vontatható tömeg pedig 1000 kg, összhangban az akkumulátoros elektromos modellekével.

A hajtáslánc átgondolt munkamegosztásban dolgozik. Elinduláskor, valamint kis sebességű haladáskor csak a lítium-ion akkumulátor táplálja a villanymotort. Gyorsabb, állandó haladás esetén kisebb motorteljesítményre van szükség; ilyenkor a 45 kW teljesítményű üzemanyagcella látja el energiával a hajtásláncot. Emelkedőn vagy gyorsításkor mindkét forrásból kap áramot a motor, lassításkor, fékezéskor vagy lejtőn pedig a villanymotor visszatáplálja a visszanyert mozgási energiát az akkumulátorba. A fedélzeten tárolt összesen 4,4 kg hidrogén több mint 350 kilométer megtételére elegendő, míg a lítium-ion akkumulátorral további 50 kilométert tehetünk meg.

A villanymotor legnagyobb teljesítménye 100 kW/136 LE, ugyanakkor a vezető két másik üzemmódot is választhat: takarékos üzemben a vezérlés 60 kW-ra mérsékli a csúcsteljesítményt, míg a teljesítmény és az energiafelhasználás közötti arany középutat jelentő, köztes fokozatban 80 kW-tal gazdálkodhat a vezető. Az e-Expert Hydrogen egyébként 15 másodperc alatt gyorsul fel százra, a csúcssebessége pedig 130 km/óra.

Az egyszerűség kedvéért a Peugeot egyetlen felszereltséggel kínálja az e-Expert Hydrogen modellt, amely így két különálló ülést, két tolóajtót, 17 colos keréktárcsákat, elektromos rögzítőféket, klímaberendezést, 180 fokos látómezejű tolatókamerát, valamint 7 colos érintőképernyővel szerelt, online kapcsolódási szolgáltatásokat is kínáló infotainment rendszert tartalmaz.

Az utcán nem csak arról lehet megismerni az e-Expert Hydrogen modellt, hogy tiszta víz csepeg belőle (a hidrogén a légköri oxigénnel reakcióba lép, amely elektromos energiát állít elő, mellékterméke a víz), hanem 40 mm-rel emelt futóműve, egyedi feliratozásai, a mindkét első kerékdobon található töltőaljzatok és a speciális hűtőmaszk is segít megkülönböztetni modelltársaitól.

Az új Peugeot e-Expert Hydrogen forgalmazása az év végén veszi kezdetét Franciaországban és Németországban. Gyártani is ebben a két országban fogják a modellt: a komplett autó Valenciennes-ben készül, majd átszállítják Rüsselsheimbe, ahol megkapja a hidrogén üzemanyagcellát.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/