/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A Toyotától jön az első full hibrid kisautó

2012. március 09. 20:27   |   Autoblog
címkék:  

A 2012-es Genfi Autószalononon lépett első ízben a nyilvánosság elé a Toyota Yaris Hybrid, amely az európai kiskategória első full hibrid modellje. A 100 lóerős összteljesítményű autó magyarországi premierje szeptemberben lesz.

A Yaris a Toyota legkelendőbb autója, s Európa útjain kiemelkedően sok fut e modellből. Az Auris Hybrid bevezetését követően a Yaris Hybrid a Toyota második modellje, amelyben megjelenik a Toyota full hybrid hajtáslánca, a Hybrid Synergy Drive (HSD).

  A Yaris Hybrid megörökölte a hagyományos modell intelligens „génállományát", így a B-kategória vásárlóinak továbbra is tágas, praktikus utasteret kínál, ám az új modellváltozaton számos új, modernebb és kifinomultabb külső stílusjegy is megjelenik. A tengelytáv továbbra is 2510 mm, a teljes hossz azonban 20 mm-rel 3905 mm-re nőtt. A full hibrid hajtáslánc miatt az első túlnyúlás is nagyobb lett – ám az autó kategóriaelső fordulóköre továbbra is mindössze 4,7 méteres maradt.

A Yaris Hybrid exkluzív, áramvonalas külső formatervvel jelenik meg. Az újratervezett orr-rész, a karosszéria alsó burkolatai, vagy a kerekek előtt elhelyezett légterelő lapok révén a Toyota új full hibrid modelljének légellenállási együtthatója a kategória legjobb értéke, Cd 0,286.

A Yaris Hybrid utasterében a lágy tapintású műszerfal és az üléskárpitok exkluzív, hibrid-kék színben pompáznak; kék háttérvilágítást kapott a hibrid kombinált műszeregység és a Toyota Touch rendszer, amelyben helyet kapott a Hybrid Energia visszajelző is. A CVT váltómű gombja ugyancsak hibrid-specifikus külső kialakítást kapott.

Az új Yaris Hybrid hajtásláncának kialakítása igazi mérnöki bravúrnak számít. A HSD legfontosabb elemeinek méretcsökkentése, valamint az üzemanyagtartály és az akkumulátor elhelyezése a hátsó ülés alatt lehetővé tette, hogy a Yaris Hybrid utasterében helyet foglalók ugyanakkora térrel gazdálkodjanak, mint a hagyományos hajtású modellben, s a csomagtér mérete (286 liter) is változatlan maradt.

Az 1,5 literes benzinmotorból, kisebb tömegű és kompaktabb felépítésű elektromotorokból, az ezeket összekötő bolygóműből, inverterből és akkumulátor-egységből felépülő új rendszer tömege 42 kilogrammal kisebb, mint az Auris Hybridé, vagyis az új hajtáslánc 20 százalékkal könnyebb lett.

Az 1,5 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotor 16,5 kilogrammal könnyebb és 10 százalékkal rövidebb, mint a Toyota korábbi HSD rendszerében használt 1,8 literes egység. A hűtött kipufogógáz-visszavezető (EGR) rendszerrel kombinált Atkinson-ciklusú motor rendkívül alacsony fogyasztással és csekély károsanyag-kibocsátással működik.

Az Atkinson-ciklusú motorban a sűrítés és az expanziós ütem aszimmetrikus; a szívószelepek későn zárnak, a sűrítés késleltetett. Ez kisebb kompresszió mellett nagy tágulási arányt teremt, így hatékonyabban alakítja motorteljesítménnyé az égési energiát. Egy Atkinson-ciklusú erőforrás takarékosabban működik, ám alig gyengébb, mint a jóval elterjedtebb, belső égésű Otto-motor. Ugyanakkor a Toyota Hybrid Synergy Drive rendszerben még elektromotor is található, s gyorsításkor az autó a rendszer teljes teljesítményét hasznosíthatja.

A kisebb méretű, elektronikus vezérlésű, fokozatmentes elvű E-CVT váltómű és a jóval kompaktabb kialakítású elektromotor alkalmazásának köszönhetően 6 százalékkal rövidebb lett a Yaris Hybrid sebességváltó-differenciálmű egysége, ami további 11 kilogrammnyi súlymegtakarítást jelent az Auris Hybridhez képest. A nikkel-metál hidrid akkumulátor és a vezérlőrendszer is kisebb lett. Az Auris Hybridben használt 168-ról 120-ra csökkent a cellák száma, ami 20 százalékos méretcsökkenést és 11 kilogramm tömeg-megtakarítást jelent. Így az akkumulátor-egységet teljes egészében a hátsó üléslap alá építhették be.

A Yaris Hybrid 100 LE teljesítményű hajtóműve – amely a 75 lóerős benzinmotorból és egy villanymotorból áll – a B-kategória legjobb teljesítmény/CO₂-kibocsátás arányát kínálja, miközben a vezető gyakran választhatja a nulla NOx-, részecske- és CO2-kibocsátással járó üzemmódot is. A valós körülmények között, városi forgalomban elvégzett tesztek azt mutatják, hogy a munkába járás során a Toyota HSD az esetek 60 százalékában kikapcsolt benzinmotorral mozgatja az autót.

A HSD rendszert úgy tervezték, hogy tartós és kis karbantartási igényű legyen. A full hibrid hajtásláncban nincs hagyományos indítómotor, sem generátor. A motor vezérműlánca gondozásmentes, nincsenek ékszíjak, így a szerkezet megbízhatóbb és olcsóbban fenntartható. A gyakorlati tapasztalatok szerint az elektronikusan vezérelt, regeneratív fékrendszer (ECB) miatt pedig a fékbetétek élettartama meghaladja a 100 000 kilométert.

Az új Yaris Hybrid a Toyota Motor Manufacturing France valenciennes-i gyárában készül majd. Az éves szinten a Yaris-család eladásainak 20 százalékát kitevő modell európai forgalmazása 2012 májusától, Magyarországon pedig szeptembertől kezdődik.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/