A nap képe: a Hyundai hidrogénhajtású kamionja
címkék: hdc-6 neptune, hidrogén, hyundai, nexo, pótkocsi, üzemanyagcella, vontató
A Hyundai az Észak-Amerikai Haszonjármű Kiállításon két különleges tanulmánnyal rukkolt elő, amelyek az áruszállítás jövőjébe engednek bepillantást. Az egyik a HDC-6 Neptune 8-as osztályú hidrogén üzemanyagcellás vontató, a másik pedig a hozzá tartozó tiszta energiájú hűtőkocsi.
A Hyundai élen jár üzemanyagcellás technológiában; a koreai vállalat volt például az első, amely 2013-ban sorozatgyártású hidrogén üzemanyagcellás autót dobott piacra, s azóta is jelentős összegeket fordít fejlesztésre. Tavaly megkezdte a Nexo üzemanyagcellás crossover értékesítését, decemberben pedig 6,4 milliárd dollárt invesztált a hidrogén alapú társadalom fejlesztésének felgyorsításába. A Hyundai az áruszállítási szektor új alapokra helyezésére is törekszik, ezért kifejlesztette a HDC-6 Neptune vontatót és a hozzá tartozó, zéró energiafelhasználású pótkocsit.
A H2 Energy-vel közösen a Hyundai az üzemanyagcellás elektromos teherautók (FCEV) kereskedelmi forgalomba állításán dolgozik. Az első Európa, 2019 és 2023 között 1600 darab FCEV nehézteherautóval látja el a svájci piacot, majd egy év múlva következik az Amerikai Egyesült Államok.
A HDC-6 Neptune vontató dizájnjához az Egyesült Államokban 1936 és 1959 között közlekedett áramvonalas, Art Deco stílusú vonatok szolgáltatták az inspirációt. A Hyundai vontatója egyéni módon ötvözi a formát és a funkciót, új megoldást mutatva az áruszállító szektorban. A hűtőrács például dizájnelemként a jármű teljes alsó részén végigfut. Többek között a behúzható lépcsőket is tartalmazza, amelyek alapesetben rejtve vannak. A vontató a klasszikus sima homlokfalú és a motorsisakos kialakítást kombinálja.
A HDC-6 Neptune kiegészítése a HT Nitro ThermoTech kísérleti pótkocsi, ami ideális fagyasztott áruk szállításához. A pótkocsi az elsők között van a világon, amely kriogén nitrogén hűtőtechnológiás rendszert alkalmaz. Ez sokkal gyorsabban hűt, mint a hagyományos hűtőegység és precízebben tartja a kívánt hőmérsékletet. A hűtés ráadásul tökéletesen zajtalan.
A HT Nitro ThermoTech pótkocsi szénlábnyoma 90 százalékkal alacsonyabb, mint egy hagyományos pótkocsié. Már a felépítése is rendhagyó, ugyanis az oldalfalai, az első fala és a teteje egyaránt egy darabból álló, szendvics szerkezetű habpanelek, szövet erősítésű polimer (FRP) bevonattal. Mindez könnyebbé és erősebbé teszi a pótkocsit, a belső térfogat csökkentése nélkül.