
ÚTDÍJ SZLOVÉNIÁBAN
Július 1-től kötelező az autópálya matrica Szlovéniában
Július elsejétől motorkerékpárral, személyautóval és kisteherautóval - 3,5 tonna összsúlyig - csak matricával lehet közlekedni Szlovéniában autópályán és autóúton, számukra megszűnik a fizetőkapus rendszer - közölte a szlovén DARS autópálya-üzemeltető.

MATRICÁT KÖNNYEBBEN
Szlovák és Cseh matricák az ÁAK ügyfélszolgálatán
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. ügyfélszolgálati irodáin május közepétől az osztrák mellett már cseh és szlovák autópálya-matricákat is lehet vásárolni. Az ÁAK Zrt. szándéka, hogy itthon is elérhetőek legyenek azon környező országok autópálya-matricái, ahol a magyarországihoz hasonló útdíjfizetési rendszer működik. Ennek a törekvésnek köszönhetően az úthasználók május 20-tól az osztrák mellett már a cseh és a szlovák úthasználati jogosultságot is megvásárolhatják a társaság ügyfélszolgálati irodáin.

TEHERAUTÓKNAK
Drágul az osztrák autópálya
Május elsejétől - az inflációs kiigazítás nyomán - 2,2 százalékkal drágul Ausztriában a teherjárművek számára az autópálya- és gyorsforgalmiút-díj. A 3,5 tonna alatti személygépkocsik és a motorok számára változatlanok az eddigi díjak. Az eddigi kilométerenkénti 15,5 eurócent helyett egy kéttengelyes teherjármű vagy busz 15,8 centet fizet kilométerenként, a nagyobb járműveknél is pár centes lesz az emelkedés. Az osztrák parlament törvénymódosítással tavaly döntött úgy, hogy a díjakat évente az inflációhoz igazítják. A mostani emelés az üzemeltető Asfinagnak 21,1 millió euróval több bevételt jelent. A közúti szállítók máris tiltakoznak: arra figyelmeztetnek, hogy a pályadíj-emelés a termékeket tovább drágítja.

VÁLTOZÁS
Júliustól autópálya-matrica Szlovéniában
A jelenlegi kapukkal működő autópályás díjfizetési rendszert júliustól Szlovéniában felváltja a matrica-rendszer - jelentette be csütörtökön a szlovén kormányzat. A három és fél tonnásnál kisebb járművek matricáiért fél évre 35 euró, egy évre 55 eurót kell majd fizetni. Folytatás a címre kattintva!

VÁLTÁS
Jön a szlovén autópálya-matrica
Szlovéniában autópálya-matricát vezetnek be a személyautók számára, míg a teherjárművek továbbra is az ellenőrző állomásoknál fizetik az autópályadíjat. A szlovén kormány csütörtöki döntése nyomán két héten belül határoznak a matricák bevezetésének pontos idejéről, valamint a matricák árairól. Folytatás a címre kattintva!

FIGYELEM!
Lejártak a 2007-es éves autópálya-matricák
A magyarországi gyorsforgalmi úthálózat igénybevételéhez szükséges éves matricák érvényességi ideje - a korábbi évek gyakorlatának megfelelően - 13 hónap. A 2007-ben vásárolt éves jogosultságok tehát 2007. január 1-jétől 2008. január 31-éig, azaz csütörtök éjfélig voltak érvényesek. Az érvényességi időszak egy hónapos meghosszabbítása azt a célt szolgálja, hogy az úthasználóknak elegendő idejük legyen az új matricák megvásárlására. Folytatás a címre kattintva!

E-MATRICA LESZ
Januártól nem kell ragasztgatni
2008. január 1-től megszűnik a szélvédőre ragasztandó matrica, így a jövőben az autópályákon közlekedők úthasználati jogosultság vásárlásakor csupán bizonylatot fognak kapni. A benzinkúthálózatok decemberben folyamatosan állnak át az új rendszerre. Az e-matrica vásárlásakor kiemelt jelentőséggel bír, hogy a vásárlók még a hitelesítés előtt ellenőrizzék az adatok helytállóságát.

NINCS TÖBB
Pápá, autópálya-matrica!
Nem emelkednek az autópályadíjak egy gépjármű-kategóriában sem 2008-ban, erre a főutakon az idén bevezetett, a teherautók számára kötelező úthasználati díj ad lehetőséget - mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter az M3-as autópálya mellett tartott sajtótájékoztatón. A gazdasági tárca vezetője közölte: az idén áprilisban bevezetett, a fontosabb tranzit utakon 12 tonnánál nehezebb teherautókra fizetendő úthasználati díjból ötmilliárd forint többletbevétel származott. Hozzátette: ez az összeg mintegy 170 kilométer közút felújítására elegendő. Folytatás a címre kattintva!

BÍRSÁG
2,6 millió forintot fizetnek a matricás csalók
Szeptember utolsó hetében 97 esetben fordult elő, hogy a tulajdonosok alacsonyabb díjkategóriában vásároltak matricát, így ők összesen 2,6 millió forint pótdíjat fizetnek. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szakemberei ezen felül további 1305 esetben folytatnak vizsgálatot, így a kirótt pótdíjak összege valószínűleg jelentős mértékben növekedni fog. Több mint két héttel ezelőtt röppent fel először az a sajtóértesülés, miszerint a magyar autópályákon a díjkategória-tévesztők az ellenőrző rendszer állítólagos hiányosságának köszönhetően megússzák a pótdíjfizetést. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. értékesítési adatai és úthasználati jogosultság ellenőrző rendszerének kimutatásai azonban ellentmondanak ennek az állításnak. Folytatás a címre kattintva!

1170 FORINT
Hétfőtől olcsóbb a négynapos matrica
A nyári turisztikai időszak leteltével, október 1-jétől a csak személyautókra érvényes négynapos autópálya-matricák ára 1530 forintról 1170 forintra csökken. A díjszabás szezonális változásait a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium rendelete szabályozza. A külföldi autópálya-társaságoknál is bevett gyakorlat, hogy bizonyos díjkategóriákban szezonális árat alkalmaznak. Az autópályákat eseti jelleggel használók számára előnyös - csak a D1-es kategóriában vásárolható - négynapos matricákat szezononként Magyarországon is eltérő áron lehet megvásárolni. A nyári hónapokban jelentősen emelkedik az autópályák forgalma, ami részben a hazánkba látogató turistáknak köszönhető. Folytatás a címre kattintva!

NEM ÚGY VAN AZ!
Nem lehet bliccelni a magyar autópályákon
A Népszabadság hétfőn a frászt hozta az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-re, a lap ugyanis megírta, hogy az autópálya-használat jogosultságát ellenőrző rendszer lyukas. A kamerák és a mögöttük álló számítógépes adatbázis csak azt figyelik, hogy adott rendszámra vásároltak-e matricát, annak kiszűrése már nehézkes, hogy az autó motoros, a kamion pedig többezer forinttal olcsóbb autós matricával hajtott-e fel a sztrádára. Winkler-Virág András szóvivő szerint a rendszer kiépítése óta ismert, hogy a járművezetők visszaélhetnének a hiányosságokkal, az ÁAK tapasztalatai szerint azonban mifelénk nem jellemző a trükközés. A kiskapu megszüntetése egyébként több milliárd forintba kerülne. Folytatás a címre kattintva!