/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Elhunyt Carroll Shelby, a Cobra atyja

2012. május 15. 16:53   |   Autoblog
címkék:  

2012. május 10-én, 89 éves korában elhagyott minket Carroll Hall Shelby. Megjárta a világháborút, volt bajnok autóversenyző, versenyistálló tulajdonos, továbbá autóipari vállalkozó és autóépítő is. Shelbynek köszönhetjük többek között a legendás Cobrát, valamint a bivalyerős Shelby Mustangot. S talán Carroll Shelby az egyetlen személy, aki mindhárom nagy amerikai autógyártónak dolgozott.

Az 1923. január 11-én született Carroll Hall Shelby pilótaként megjárta a második világháborút, majd hazatérve autóversenyzőnek állt. Néhány év alatt az egyik legjobb pilóta lett belőle. Három nemzeti bajnoki címet szerzett, megnyerte a 24 órás Le Mans-i versenyt, de számos sebességrekordot is beállított a Bonneville-i Sóstón. 1960-ban szívproblémák miatt sajnos abba kellett hagynia az autóversenyzést, Shelby pedig a versenyautó-tervezés és gyártás felé fordult. A bivalyerős motor – könnyűszerkezetű karosszéria párosában hitt.

Kétüléses sportkocsit szeretett volna építeni, erős V8-as motorral. A legjobb alapot ehhez pedig az AC Ace brit roadster szolgáltatta, amelynek orrába Shelby először GM erőforrást szeretett volna. Megkereste ötletével a Chevrolet-t, amely azonban nemet mondott, hiszen az új sportkocsi veszélyeztette volna a Corvette pozícióit. Shelby ezek után Lee Iaccoca-hoz fordult, aki azonnal meglátta a lehetőséget az amerikai V8-assal szerelt brit kétülésesben. A Ford első embere és Shelby között életre szóló barátság szövődött.

Egy 289 köbhüvelykes (4,7 literes) Ford small block került be az Ace roadster pehelykönnyű karosszériájába és megszületett az AC Cobra. A kétüléses gép az 1962-es New York-i Autószalonon mutatkozott be és a feje tetejére állította a sportautó világot. Shelby rögtön versenykivitelt is faragott az autóból, és bevetette a legjobbak ellen Európában. Kupé és roadster karosszériás Cobrák, valamint GT-k alkották a csapatot, amelyekkel megnyerték az FIA sportkocsi világbajnokságot és a Le Mans-i 24 órást is 1965-ben. Carroll Shelby mindezidáig az egyetlen ember, aki pilótaként, csapattulajdonosként és autókonstruktőrként is győzni tudott Le Mans-ban.

A 60-as évek derekán a 289-es mellé megérkezett a brutális 427-es Cobra (7 literes V8-as), s elindult a Shelby Mustangok forgalmazása is. Shelby attól kezdve számos izomautóhoz adta a nevét és szaktudását, többek között az ikonikus Dodge Viperhez is. 2005-ben Shelby vállalata, a Shelby American Inc. új megállapodást kötött a Forddal, így az autókonstruktőr és tuningmester tevékenyen részt vehetett az új Ford GT kifejlesztésében. Ezen kívül rengeteg új Shelby Mustang is napvilágot látott, mint a GT-H, a GT500, a GT500 Super Snake, a GT és a GT500KR.

Carroll Shelby egészen a haláláig aktívan részt vett cégei és alapítványa irányításában, annak ellenére, hogy az utóbbi két évtizedben szív és veseátültetést is végeztek rajta. Újító és úttörő volt, bejárta a világot, többször nyert és veszített vagyonokat, versenyeket nyert, autókat épített és nagykanállal falta az életet.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/