Négyhengeres Bluetec motor a Mercedes GLK-ban
A GLK Freeside bizonyítja, hogy a kisebb, négyhengeres dízelmotorokkal is be lehet tartani a legszigorúbb kipufogógáz-határértékeket.
A GL alapján készítették a szögletes, kompakt méretű Mercedes-Benz GLK szabadidő-autót, mely a BMW X3 és a BMW Q5 ellenfele lesz. Detroitban a sorozatgyártáshoz közeli GLK Freeside ünnepli a világpremierjét, így számíthatunk rá, hogy a szériaautó csak minimális mértékben fog tőle különbözni. Az összkerékhajtású GLK-ba egy új fejlesztésű, 2,2 literes Bluetec turbódízel motort tettek és hétfokozat automataváltóval kapcsolták össze. A GLK idén ősszel kerül a szalonokba.
A 4,52 méteres koncepcióautót nagy terepszögek és szabad magasság, továbbá jó körkilátás jellemzik, melyek jól jönnek a mindennapi autózás során, de a terepezést is könnyebbé teszik. A 4MATIC összkerékhajtás kisméretű és könnyű, osztóműve egybe van építve a hosszában álló motorral és sebességváltóval – komoly előnyei vannak a keresztben beépített hajtóművel szemben. A nyomaték 45:55 arányú elosztása az első és a hátsó tengely között, illetve az ESP, ASR és 4ETS szabályzó berendezések mindenféle körülmények között magabiztos viselkedést eredményeznek. Síkos úton sokat segít a központi differenciálba épített, újonnan kifejlesztett többlemezes tengelykapcsoló.
A Mercedes a futóműnél sem kötött kompromisszumot. A GLK-t az Agility Control futóművel szerelte fel, amely feloldja a szabadidő-terepjárókra jellemző nehézséget: azt, hogy miképp legyen egyszerre sportosan agilis, terepen pedig kényelmesen lágy és mozgékony az autó. A lengéscsillapítók változó keménységűek. Normál autózáskor vagy lassú terepmenetben lágyan reagál a rendszer, finoman rugózik és segíti az akadályok leküzdését. Élénk tempónál és hirtelen kikerüléskor azonban bekeményednek a gátlók, maximális stabilitásról gondoskodva.
A GLK Freeside egy luxus szabadidő-autó, ezért van benne például előrelátó PRE-SAFE biztonsági rendszer, Intelligens Világítási Rendszer, COMAND APS szórakoztató-tájékoztató központ, két-képernyős hátsó DVD berendezés és háromzónás Thermotronic klímaautomatika is. Az utasokat teljes körű biztonsági rendszer védelmezi. A front-, oldal- és fejlégzsákok mellett vezető-térdlégzsák és ütközéskor aktív fejtámla van az autóban.
A GLK Freeside hajtását teljesen új dízelmotor-nemzedékre bízták, melynek első tagja a négyhengeres, 2,2 literes CDI motor negyedik nemzedékhez tartozó, 2000 bar nyomású közös nyomócsöves befecskendezéssel és kétfokozatú turbófeltöltővel. A Mercedes továbbfejlesztette a Bluetec kipufogógáz-tisztító berendezést, és leghatásosabb változatát első alkalommal kombinálja négyhengeres motorral. A Bluetec-technika középpontjában a nitrogénoxid-emisszió minél hatásosabb csökkentése áll. Ez az egyetlen káros összetevő, amely a dízelmotor működési elvéből adódóan nagyobb mennyiségben keletkezik, mint a benzinmotorban. Az oxidációs katalizátor és a karbantartást nem igénylő részecskeszűrő mellett SCR-katalizátor is van a kipufogóban. A kipufogógázba AdBlue adalékot, vizes karbamid-oldatot fecskendeznek be, amely 80 százalékot elérő mértékben alakítja át a nitrogénoxidokat ártatlan nitrogénné és vízzé. A GLK Freeside bizonyítja, hogy a kisebb, négyhengeres dízelmotorokkal is be lehet tartani a legszigorúbb kipufogógáz-határértékeket – még a 2015-től érvénybe léptetni tervezett EU6 szabványt is. Ez azt jelenti, hogy a mai EU4-hez képest további 70 százalékkal 0,08 g/km-re csökken a kibocsátott nitrogénoxidok mennyisége. Még a BIN 5-ös amerikai, illetve LEV2 kaliforniai előírások sem jelentenek akadályt a GLK Freeside számára.
Várhatóan igen erős szereplője lesz a piacnak a kompakt GLK, hiszen jelenleg úgy fest, nincsen gyenge pontja. Talán csak az ára lesz az.
Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)