2008. november 25. 12:45   |   Autoblog
címkék:  

Hidrogénes Volkswagenek előkészületben

A prototípusok 140 km/órás végsebességre képesek és nulla a károsanyag-kibocsátásuk.

A Los Angelesi Autószalonon a Volkswagen a számtalan tiszta dízelmotoros szériamodell mellett előremutató koncepciókkal is jelentkezett, melyek hidrogén üzemanyagcellás meghajtást kaptak. A Tiguan és a Touran mellett a Passatból is készült ilyen változat. A prototípusok 140 km/órás végsebességre képesek és nulla a károsanyag-kibocsátásuk. Mire azonban világszerte elterjednek, könnyen lehet, hogy 2020-at írunk majd.  

Tiguan HyMotion


A Tiguan HyMotion üzemanyagcellás rendszere 109 lóerőt állít elő és a motortérben helyezték el. Csakúgy, mint villanymotort, mely 136 lóerős teljesítményre képes. A jármű saját tömege tekintélyes, 1870 kilogramm, így 14 másodperc alatt gyorsul fel százra és 140 km/óránál nem megy többet. Esetében azonban a technika a lényeg.


Az energiatároló egység egy lítium-ion akku 6,8 Ah-s kapacitással és 22 kW-os (30 LE) teljesítménnyel. A telepet a visszavezetett fékenergia vagy az üzemanyagcella tölti. A csomagtér-padló alatt helyezték el. Az új fejlesztésű, 700 bar nyomású hidrogén tartály pedig javarészt a hátsó ülés alatti teret foglalja el. 3,2 kilogramm hidrogénnel tölthető meg, ami körülbelül 200 kilométeres emissziótól mentes utat tesz lehetővé. A villanymotort egy konverteren keresztül az üzemanyagcella táplálja.   


Az üzemanyagcella-telepet több cella alkotja, melyek legfontosabb eleme a proton-vezető lemez. Ezeket a lemezeket az anód és a katód között helyezték el; a hidrogén az anód oldalon, a levegő pedig a katód oldalon áramlik be az üzemanyagcellába. A cellákban a hidrogén és az oxigén reakcióba lépnek egymással és vizet termelnek a katód oldalon. Az üzemanyagcella így alakítja át az oxidációs folyamat kémiai energiáját elektromossá. Ezt hívják hideg égési folyamatnak. A végtermék pedig nem más, mint vízpermet. A Tiguan koncepcióautóban ráadásul egy újfajta, magas hőmérsékletű üzemanyagcellás rendszer van, mely kisebb helyet foglal, gazdaságosabb és hatékonyabb a jelenlegi, alacsony hőmérsékletű rendszereknél.


Amíg azonban a technológia olcsóvá és mindennaposan használhatóvá válik, a Volkswagen szerint 2020-ig várnunk kell.

Passat Lingyu


A Volkswagen Shanghai, a Tongji Egyetem és a Volkswagen Csoport fejlesztési központjának közös erőfeszítésével jött létre a Passat Lingyu, melynek érdekessége, hogy üzemanyagcellás rendszerét a világon először teljes egészében diákok és professzorok fejlesztették ki. A 109 lóerős, 210 Nm nyomatékú villanymotort egy alacsony hőmérsékletű, 55 kW-os (75 LE) hidrogén üzemanyagcella táplálja, melyet a Passat padlóján helyeztek el. A hátsó ülés alatti lítium-ion akkumulátor 8 Ah kapacitással rendelkezik 376 Voltos felszültség mellett. Segíti a gyorsítást, fékezésnél pedig újra energiát kap. A Passat Lingyu szénszállal erősített tartálya 3,2 kilogramm hidrogént tud befogadni.

Touran


Az üzemanyagcellás Volkswagen Touran-ban szintén egy alacsony hőmérsékletű üzemanyagcella telep látja el energiával a 80 kW-os (109 LE) villanymotort. (Az energia a hidrogén és az oxigén reakcióba lépésével szabadul fel). Mivel a rendszer minimális helyet von el a Touran utasterétől, az megmaradt kiválóan használható, praktikus családi autónak. Akkumulátora nikkel-metál-hidrid típusú, 1,9 kWh kapacitással.