címkék: elektromos, fcv, hibrid, hidrogén, nissan, üzemanyagcella, x-trail
Üzemanyagcellás rekord a Nürburgringen
A Nissan 2015-re szériában szeretné gyártani üzemanyagcellás autóit.
A Nissan az első, amely üzemanyagcellás járművel felmerészkedett a Nürburgring 20,8 kilométeres Nordschleife szakaszára. Az 1,3 millió eurós, zéró kibocsátású Nissan X-Trail FCV prototípussal Frank Eickholt, a Nissan 24 órás nürburgringi csapatának tagja 11 perc 58 másodperces időt futott. A pilóra szerint száraz körülmények között 30-40 másodperccel jobb köridőt is sikerült volna elérni.
Az ötüléses X-Trail FCV zéró károsanyag-kibocsátású autó, a mozgatásához szükséges elektromos energiát a fedélzeten elhelyezett hidrogén üzemanyagcella termeli. Az elektromos áram a hidrogén és az oxigén közötti elektrokémiai reakció útján termelődik. Az egyetlen melléktermék a vízpára. A megtermelt elektromos energia egy inverteren keresztül táplálja az elöl elhelyezett motort. A rendszert egy hipermodern lithium-ion akkumulátorral is megfejelték, mely az indításért felel, de a gyorsításban is segíti az autót. A lassításnál jelentkező kinetikus energiát az akkumulátor tárolja. Az X-Trail FCV csúcssebessége 150 km/óra, hatótávolsága pedig 500 kilométer. Teljesítménye 120 LE, nyomatéka 280 Nm.
A Nissan 2015-re szériában szeretné gyártani üzemanyagcellás autóit.
Az X-Trail FCV is a Nissan Zöld Program 2010 része, mely középtávon a szén-dioxid kibocsátás csökkentését irányozta elő. A japán gyártó másik fontos célja, hogy a világ vezető nulla kibocsátású járműveket gyártó cége legyen. A napokban bemutatták új, teljesen elektromos és hibrid elektromos hajtású járműveiket a közönségnek.
A Nissan elsőkerék-hajtású, EV-02 elektromos autójában egy új fejlesztésű, 120 LE-s elektromotor és egy inverter dolgozik. A Li-Ion akkumulátorokat a padló alá telepítették, így nem foglalnak el helyet a kabinból. A kocsi 2010-ben debütálhat, 2012-ben pedig tömeggyártásba kerülhet.
A Nissan másik újdonsága, a Hybrid Electric Vehicle (HEV) az Infiniti G37-es limuzinon alapul. Az autó hátsókerék-hajtású, hibrid meghajtási rendszere pedig a maga nemében egyedülálló. Az elektromotort ugyanis közvetlenül a váltóműhöz és a benzines erőforráshoz csatlakoztatták. A vezetési körülményektől függően az elektromotort a Li-ion telep és a benzinmotor külön-külön vagy együttesen is hajthatja. Ez az innovatív megoldás feleslegessé tette a nyomatékátalakító berendezés használatát.