Hidrogén üzemanyagcellás hajót fejleszt egy japán vállalat
címkék: elektromos, hidrogén, közlekedés, mirai, toyota, üzemanyagcella
A hajózásban használható hidrogén üzemanyagcellás hajtáslánc fejlesztésébe fogott a japán Yanmar vállalat. Az emissziómentes erőforrás a Toyota Mirai technológiáján alapul.
A közlekedés és az ipar különböző területein egyre szélesebb körben alkalmazzák a hidrogént, mint energiahordozót, és az üzemanyagcellát, amely a hidrogénből CO2-kibocsátás nélkül képes elektromos energiát előállítani. Most egy japán hajtáslánc-specialista, az ipari, mezőgazdasági, vízi és telepített erőforrások fejlesztésében élen járó Yanmar csatlakozott a technológia iránt aktívan érdeklődő ipari szereplőkhöz, fejlesztéseiben pedig alapvetően támaszkodik a Toyota kutatásaira és eredményeire.
Az 1912-ben, Oszakában alapított Yanmar közel kilencven éves tapasztalattal bír a legkülönfélébb léptékű és felhasználási célú erőforrások fejlesztése terén, és bár a vállalat jelenleg hét iparágban tevékenykedik, mégis a hajtásláncok számítanak elsődleges kompetenciájának. A vállalat folyamatosan fenntartható megoldások kidolgozására és megvalósítására törekszik, így például a közelmúltban megalkották a cseppfolyós földgázzal (LNG) is működtethető dízelmotort.
A következő logikus lépés a nem fosszilis alapú üzemanyagokkal működő hajtásláncok fejlesztése, így a cég most bejelentette, hogy hajózási célú hidrogén üzemanyagcellás hajtáslánc megalkotásába fog. Az elhatározás tökéletesen egybevág a Nemzetközi Tengerhajózási Szövetség azon célkitűzésével, hogy a vízi közlekedésben az évszázad végére nullára csökkentsék az üvegházhatást erősítő gázok kibocsátását.
Hogy minél gyorsabban megvalósíthassa elképzeléseit, a Yanmar együttműködési megállapodást írt alá a Toyotával. Ennek értelmében a Toyota Mirai gépkocsihoz kifejlesztett üzemanyagcellás technológiákat – többek között a nagynyomású hidrogén üzemanyagtartályokat – felhasználva hozzák létre saját emissziómentes hajtásláncukat.
A Yanmar egy olyan, kimagasló hatótávolságot nyújtó modulban gondolkodik, amely könnyen beépíthető meglévő hajótestekbe. Ennek tesztüzeme már a 2020. pénzügyi év vége előtt megkezdődhet.
A hidrogén üzemanyagcella új felhasználása önmagában is izgalmas lehetőségeket teremt a technológia méretgazdaságosságának javítására, a hidrogén üzemanyagtöltő infrastruktúra fejlesztésére. A Yanmar elképzelése szerint azonban a hajózásban szerzett tapasztalatok alapján egyéb területekre is kiterjesztené frissen szerzett kompetenciáját, így a mezőgazdaságtól az ipari felhasználáson át az áramfejlesztésig számos új szegmensben vethetné meg a lábát a hidrogén üzemanyagcella technológia.
A Toyota Mirai a világ első sorozatgyártású, szabadon megvásárolható hidrogén üzemanyagcellás szedánjaként jelent meg 2014-ben. A típus minden téren továbbfejlesztett, második generációs változata az idei évben mutatkozott be, az új Miraiból a Toyota évente akár 30 ezer darabot készül gyártani, tízszer annyit, mint az elődmodellből.
Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)