Cikk nyomtatása | Hozzászólások (2) |
| Több

Ilyen az élet egy hidrogénhajtású autóval

2017. április 05. 19:45   |   Autoblog
címkék:  

A Toyota Mirai 2014-ben került piacra, 2015 októberében mutatkozott be Európában és az Egyesült Államokban. A dél-kaliforniai tanítónő, Karyn Lui-Silverberg 2016 májusában az elsők között vásárolt magának a hidrogénüzemű modellből. Kilenc hónapnyi használat során szerzett tapasztalatait pedig a Road & Track szaklappal osztotta meg.

Karyn Lui-Silverberg először húsz éve hallott az üzemanyagcellás (FCV) autókról. Úgy gondolta, ennek a kísérletnek esélye sincs a megvalósulásra – és most nemcsak megvalósult, de az egyik példány ott áll a garázsában.

„Mindig is fontos volt számomra, hogy környezetbarát autóval közlekedjek. Az első Priusomat még akkor vásároltam, amikor azok még közel sem voltak ilyen népszerűek. Két Prius után a férjem az interneten olvasott cikket a Mirai szedánról. Egy közeli Toyota kereskedésben megnéztük magunknak, és azt gondoltuk, megtaláltuk a tökéletes autót. Az újszerű technológia és a nem mindennapi külső párosítása elég ütős kombinációnak tűnt” – mondta Karyn, aki szerint az automobilizmus jövője az üzemanyagcellában rejlik, a konnektorból tölthető elektromos autók csak átmeneti állapotot jelentenek.

A Mirainak csak előnye van?

Karen szerint a hidrogénhajtású autónak több az előnye, mint az elektromosnak. A Mirai hatótávolsága nagyobb, mint a piacon kapható, konnektorból tölthető autóké. „Nem lett volna kedvem minden nap tölteni az akkumulátorokat, sem átépíteni a házam elektromos hálózatát. Az elektromos autók szerintem egy átmeneti fázist képviselnek, amíg az emberek meg nem szokják a hidrogén meghajtást, és ki nem épül a szükséges infrastruktúra.”

Addig is a hidrogén meghajtás nem optimális mindenkinek. Vásárlás előtt Karyn is elgondolkozott azon, hogy a Mirai igazodik-e egyáltalán életstílusához, illeszkedik-e környezetéhez. Ebben a Toyota is a segítségére volt: a megrendelésnél ki kellett töltenie egy nyomtatványt, melyből következtetni lehet arra, hogy a leendő tulajdonosnak könnyű lesz-e a hidrogén tankolása.

„Két mérföldre lakunk egy hidrogéntöltő állomástól, egy másik a munkába vezető úton van, a harmadik pedig 12 mérföldre a lakásunktól. A környéken összesen négy töltőállomás található, így a tankolás nem probléma a számunkra.” Kevesen tudják, de a Mirai tankolása mindössze három percet vesz igénybe és hasonlóan történik, mint amikor benzint töltünk az üzemanyagtartályba.

Ingyen üzemanyagkártya 4,4 millió forint értékig

A Mirai szabványos hatótávolsága 550 kilométer, de a valóságos fogyasztása, mint minden autóé, a vezetési stílustól függ, spórolós vezetéssel megtehető akár 700 kilométer is. „Általában napi 80 kilométert utazom, hetente egyszer tankolok, amikor a komputer 110 kilométer hatótávolságot jelez. Ehhez igénybe vesszük a Toyota üzemanyagkártyáit, amelyeket a cég az első három évben ad, és 15 ezer dolláros értékhatárig használható tankolásra” – emelte ki Karyn.

A Mirai előnye a többi tiszta üzemű autóval szemben, hogy könnyű tankolni. „Ha az elektromos autóval behajtunk egy gyorstöltő állomásra, de van előttünk még három kocsi, hosszabb várakozással kell számolnunk. Hosszú távra indulva akár pár órával is megnőhet az utazási idő. Üzemanyagcellás autóval ellenben a tankolás és a fizetés összesen tíz percet vesz igénybe. Ennek nagyon nagy jelentősége van” – emelte ki Karyn.

A Toyota további előnyöket is biztosít a Mirai tulajdonosoknak. Jogosultak például évente hét napra bármilyen csereautót térítésmentesen bérbe venni. Ha tehát az ügyfélnek olyan környékre kell utaznia, ahol még nincs hidrogéntöltő állomás, akkor igénybe veheti a Toyota benzinmotoros autóit, beleértve a hibridek széles skáláját is.

Mit gondolnak az ismerősök?

A tanítónő szerint a fiatal generáció nagyon érdeklődik a technológia iránt. „Az utcámban lakó egyik fiú eljött hozzám, és azt mondta, az iskolában tanultak a hidrogén meghajtásról és meg szeretné nézni az autómat. Az ő nemzedéküknek feltétlenül el kell kezdeniük gondolkozni az alternatív energiaforrások felhasználásán.”

Nyugodt parkolás

A hidrogén meghajtású autók a környezetszennyezés kérdésén túl egy sokakat érintő problémát is megoldanak: Dél-Kaliforniában és a lakott területek többségében az embereknek nincs garázsuk. Így az utcán parkolnak, emiatt sok esetben nem tudják őrzött körülmények között több órán át tölteni elektromos autójukat, ez a probléma egyáltalán nem érinti a Mirai tulajdonosokat.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Sztankay Zsolt
2017-04-06 - 21:49

Ezekszerint Magyarország az EU-val együtt tévúton jár az elektromos autókkal.Abszolút zölden meg lehetne oldani a közlekedést.
Nálunk biztos az agyonadóztatás miatt biztos nem lenne sikeres.

Bereznay Imre
2017-04-07 - 08:30

Az eddigi ismereteink szerint, hosszú távon ez a megoldás az igazán
környezet kímélő. Az elektromos meghajtás bár üzemközben nem szennyezi a környezetet de eddig még nem igen hallottam az egyszer csak használhatatlanná váló akumlátor sorsáról.


Zöld autó

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!