/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Munkába állnak a Toyota Kenworth hidrogén üzemű nyerges vontatók

2019. április 24. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

Leleplezték a Toyota és a Kenworth közös fejlesztésű, üzemanyagcellás nyerges vontatóját. A fejlesztéssel új fázisába lépett a két éve útjára indított, zéró károsanyag-kibocsátású áruszállítási projekt. A 40 tonna össztömegű kamion hatótávolsága 480 kilométer, ami a kikötőkön belül tipikusan két napra elegendő.

2019_Portal_Project_Alpha_Beta_Trucks

A Los Angeles-i teherkikötőben a sajtó képviselői, kormányzati személyek, valamint iparági és közösségi vezetők jelenlétében leplezték le azt a Toyota Kenworth nyerges vontatót, amely új fejezet nyit a környezetbarát áruszállítás történetében. Az egy feltöltéssel mintegy 480 emissziómentes kilométer megtételére alkalmas, hidrogén üzemanyagcellás nehéztehergépkocsihoz hamarosan kilenc társa is csatlakozik, hogy együtt biztosítsák a Los Angeles-i és Long Beach-i kikötőkbe érkező rakományok környezetbarát elosztását a Los Angeles-i medencén belül.

A Toyota két évvel ezelőtt indította útjára azt a Project Portal elnevezésű programot, amely az egymással szomszédos Los Angeles-i és Long Beach-i teherkikötők működésével járó környezeti terhelés csökkentését célozta meg. A kikötőkben jelenleg dízelüzemű nyerges vontatók biztosítják a beérkező áruk rövid távú mozgatását; a Toyota ezeket kívánta modern hidrogén üzemű teherjárművekkel kiváltani. Ehhez a Toyota Mirai fedélzetén megismert hidrogéntechnológiát használták fel: a 2017-es Project Alpha kísérleti járműben a Mirai megduplázott üzemanyagcellája töltötte a 12 kWh kapacitású akkumulátort, valamint táplálta közvetlenül a 670 lóerős, 1796 Nm forgatónyomatékú, tisztán elektromos hajtásláncot.

2019_Project_Portal_Truck_01

Az első jármű teljesítménye megegyezett a dízel járművekével, a sebességváltó hiányának, valamint a teljesen rezgésmentes, csendes hajtásláncnak köszönhetően pedig már ez a korai prototípus is személyautókhoz mérhető könnyed vezethetőséggel örvendeztette meg a hangos dízelekhez szokott pilótákat. A következő, Project Beta kivitelű jármű legfontosabb fejlesztése a másfélszeresére növelt, 480 kilométeres hatótávolság volt – ez a kikötőkön belüli átlagos használatban két napra elegendő –, a most bemutatott, szériamodellt előkészítő prototípus pedig még tovább tökéletesített teljesítményt, hatásfokot és helykihasználást nyújt.

Ha a gyakorlatban is beválik (eddig több mint húszezer sikeres tesztkilométert tudhat maga mögött a technológia), hatalmas távlatok állnak a Toyota és a Kenworth közös fejlesztésű, 40 tonna össztömegű nyerges vontatója előtt. Az Észak-Amerika legnagyobb konténerkikötőjének számító Los Angeles-i és Long Beach-i komplexumban jelenleg 16 ezer nyerges vontató lát el rövid távú áruszállítási feladatokat; számuk 2030-ra várhatóan megkétszereződik.

2019_Project_Portal_Truck_Hauling_Mirai_01

A 41 millió dolláros kormányzati támogatással létrehozott Zanzeff (zéró és csaknem zéró károsanyag-kibocsátású áruszállítási) projekt keretében hamarosan üzembe álló, tíz darab hidrogén üzemanyagcellás Kenworth T680-as nyerges vontató éves szinten 500 tonnával csökkenti a kikötő CO2-kibocsátását, míg a nitrogén-oxidokból, koromrészecskékből és reaktív szerves gázokból 720 kilogrammal kevesebb terheli a légkört. Könnyű tehát kiszámítani, milyen hatalmas környezetvédelmi változást eredményezne, ha a kikötők teljes teherjármű-flottáját hidrogén üzemanyagcellás gépkocsikkal válthatnák ki. Ami az egységnyi rakománytömegre eső üzemanyag-költségeket illeti, azok jelenleg értelemszerűen magasak, ám a számítások szerint a technológia már hatvan darab hidrogén üzemű nyerges vontató esetén versenyképessé válna a dízelekkel.

Hogy a Toyota és a Kenworth által kifejlesztett járművek zökkenőmentesen láthassák el feladataikat a kikötőkben és azok térségében, a Toyota regionális logisztikai és kutatás-fejlesztési létesítményeiben jelenleg is működő, három H2-töltőállomáson kívül két továbbit helyeznek üzembe – egyet a kikötők közelében, egyet pedig azoktól 80 kilométerre. A projektgazdák középtávon a Los Angeles és San José közötti, több mint 500 kilométeres sávot szeretnék lefedni az emissziómentes szállítási megoldásaikkal, a végső cél pedig az Egyesült Államok átszelése, azaz egy kelet-nyugati hidrogénfolyosó létrehozása az Atlanti- és Csendes-óceán között.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/