/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A belső égésű motor még sokáig uralkodó lesz

2019. december 24. 18:30   |   Autoblog
címkék:  

A személy- és haszongépjárművek CO2-kibocsátásának csökkentése a klímaváltozás elleni harc egyik fő és globális kihívása. A növekvő társadalmi nyomás, a szigorúbb kibocsátási előírások és a feltáruló új üzleti lehetőségek hatására megkezdődött a belső égésű motorokról elektromos motorokra történő átállás. Azonban a globális autóipari beszállító SEG Automotive közelmúltbeli elemzése rámutatott, hogy az átállás a vártnál lassabban következik csak be.

Az előrejelzések szerint 2025-ben a világszerte gyártott járművek mindössze 10 százaléka lesz tisztán elektromos. Ugyanakkor a belső égésű motorok hatékonyságát javító technológiák várhatóan jelentősen növelik piaci részarányukat: a 48 Voltos lágy hibrid megoldások piaci részaránya 2025-re globálisan 20 százalék, míg Európában 36 százalék lehet. A start-stop megoldást is univerzálisan alkalmazzák, 2019-ben a globális piaci részesedése először lépi át az 50 százalékos küszöböt.

Az elektromos járműveké a jövő – de a legfrissebb piaci adatok azt sugallják, hogy az átmenet csak fokozatosan következik majd be. A járművek nagy része még 2025-ben is belső égésű motorral fog közlekedni. A környezet védelme és a szigorodó CO2-kibocsátási szabályok betartása érdekében ezeknek a járműveknek a lehető leghatékonyabbnak kell lenniük. Ennek megfelelően a járműgyártók nem csak a start-stop rendszert használják egyre szélesebb körben, de új megoldásokat is alkalmaznak, például a 48 Voltos hibridizációt.

Az elmúlt év során már a luxusmárkák, például a BMW és a Daimler is megjelentették első 48 Voltos szériamodelljeiket. A technológia segítségével a hagyományos, belső égésű motorok kis ráfordítással hatékonyan hibridizálhatók (enyhe hibriddé tehetők): mindössze a 12 Voltos generátort kell a 48 Voltos berendezéssel helyettesíteni, és az üzemanyag-fogyasztás és CO2 kibocsátás máris akár 15 százalékkal csökkenthető.

Az előrejelzések szerint a következő néhány évben a 48 Voltos technológiát egyre több gyártó és piaci szegmens vesz át, és piaci részesedése 2025-re eléri a 20 százalékot – azaz a tisztán elektromos autók piaci részesedésének (10%) kétszeresét. A technológia várhatóan Kínában (32% százalékos piaci részesedés 2025-ben) és Európában (36% százalékos piaci részesedés 2025-ben) terjed el a leggyorsabban, az Egyesült Államok pedig néhány év késéssel kapcsolódik majd be a gyors növekedési trendbe.

Ennek azonnali hatása lesz a klímavédelemre nézve: az előrejelzések szerint 2025-ben gyártott 20 millió, 48 Voltos rendszerrel szerelt jármű már önmagában 30 milliárd liter üzemanyag és több mint 70 millió tonna CO2 megtakarítását teszi lehetővé, a járművek teljes életciklusa során, a hagyományos belső égésű motorokhoz képest. Összehasonlításként, Németország teljes CO2 kibocsátása 2018-ban 760 millió tonna volt.

A főbb piacok között jelentős eltérések figyelhetők meg az elektromos és hibrid járművek elterjedési ütemében. A különbségek elsősorban a helyi törvények és jogszabályok, az energiamix, és a piacok fejlettsége közötti eltérésekre vezethetők vissza.

Az európai piac hagyományosan élen jár az új technológiák átvételében. Így történt ez a start-stop rendszerrel, és várhatóan a 48 Voltos rendszerrel sem lesz másként, hiszen az előrejelzések szerint ennek piaci részesedése 2025-re elérheti a 36 százalékot. A tisztán elektromos járművek térnyerése ezzel szemben lassabb lesz mint Kínában, és 2025-re csak 13 százalékot ér el.

Németország élen jár a 48V technológia átvételében, 2025-re a járművek várhatóan közel fele (47%) ezt a megoldást használja majd, míg az akkumulátorral működő elektromos járművek aránya 19 százalékra nő.

Az autóiparban jelenlegi lassulásával összhangban, az európai autóiparban is csak enyhe növekedés várható, a teljes gyártott darabszám a 2018-as 22 millióról mindössze 22,3 millióra nő 2025-re.

Régebben Kína néhány évvel lemaradva követte Európát az új technológiák, például a start-stop átvételében. Azonban az elektromos járművek terén Kína mára az egyik vezető piaccá lépett elő, az elektromos járművek részaránya 2018-ban (3%) magasabb volt, mint Európában vagy az USA-ban, és várhatóan 2025-ben (16%) is magasabb lesz. Kínában a 48V technológia átvétele is várhatóan gyorsabb lesz, részaránya 2025-re eléri a 32 százalékot.

Az autóeladások 2019-ben elmaradnak az előző évi szinttől, a várakozások szerint 24,3 millió új jármű talál majd gazdára, szemben a 2018-as 26,6 millióval. A következő években azonban fellendülés várható, és a Kínában gyártott autók száma 2025-re elérheti a 30,6 millió darabot.

Noha az USA gyakran volt a járműipari változások motorja, az új technológiák átvétele jellemzően tovább tart, mint más piacokon. A start-stop rendszert például kezdetben szkeptikusan fogadták a vásárlók, piaci részaránya 2018-ban 38 százalék volt. Idén először a start-stop rendszerrel szerelt új autók aránya átlépi az 50 százalékot, és összesen 5,4 millió új autó készül start-stop rendszerrel.

Az elektromos járművek és a 48V technológiájú járművek térnyerése is várhatóan lassabb lesz az amerikai piacon, részarányuk csak 10 illetve 7 százalék körül várható 2025-re. Összességében az észak-amerikai piac stagnálása várható, 2025-ben mintegy 17 millió új autó gyártása várható, hasonlóan a 2018-as szinthez.

Japán egyedi utat választott az elektromos mobilitás felé. A hangsúly nem annyira a tisztán elektromos járműveken van, ezek részaránya mindössze 2 százalék és 2025-re is mindössze az eladások 8 százalékát teszik majd ki. Ezzel szemben a PHEV (plug-in hibrid) járművek részaránya 14 százalék, és ennek közel duplája várható 2025-re. Ez egyben azt is jelenti, hogy a HEV (full hibrid) járművek szerepe a közeljövőben marginális marad.

Japán és vezető autóipari cége, a Toyota nagy jövőt jósol a hidrogénhajtású járműveknek – és ha az üzemanyagcella sikeres lesz, az ország egyértelműen vezető szerepet játszik majd ebben a szegmensben. A hangsúly egyelőre a haszongépjárműveken van. A személygépjármű szektorban a FCEV-k (tüzelőanyagcellás elektromos jármű) mindössze 0,3 százalékos részarányt érnek el 2025-re. Összességében Japánban 2025-ben 9 millió autó készül majd, ez némileg elmarad a 2018-as 9,2 milliótól.

Brazília saját megoldást választott a közlekedéssel kapcsolatos szennyezőanyag-kibocsátás csökkentésére. A bioüzemanyagok gyártását és használatát helyezték előtérbe a 79 százalékban megújuló forrásokat tartalmazó energiamixből. A brazil etanol CO2 kibocsátása mindössze negyede a hagyományos üzemanyagokénak. Ebből következően a belső égésű motor a jövőben is domináns szerepet játszik majd az országban.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/